Kina i EU su u pregovorima u cilju postizanja alternativnog rješenja za zamjenu novouvedenih uvoznih dažbina na kineska električna vozila. Međutim, dogovor još nije postignut, a očekuje se nastavak pregovora.
U četvrtak je portparol kineskog Ministarstva trgovine odgovorio novinaru na konferenciji za novinare, navodeći da su pregovori o određivanju minimalne cene postigli određeni napredak nakon zajedničkih napora obe strane. Kina je izrazila nadu da će obe strane raditi jedna prema drugoj, pridržavajući se principa „pragmatične i uravnotežene", uzimajući u obzir legitimne zabrinutosti jedne druge, odgovarajući na očekivanja zainteresovanih strana u Kini i EU i nastojeći da postignu uspešan ishod.
Predsednik trgovinskog odbora Evropskog parlamenta Bernd Lange rekao izjavio je ranije ove nedelje da je razrešenje po pitanju tarifa za električna vozila iz Kine na pomolu.
"Blizu smo dogovora. Kina bi se mogla obavezati da će ponuditi e-automobile EU po minimalnoj ceni,čime bi se eliminisalo narušavanje konkurencije kroz nelojalne subvencije, zbog čega su tarife prvobitno i uvedene", kazao je on.
Evropska komisija je u septembru odbacila predloge kineskih proizvođača električnih vozila da postave najnižu cenu.
Komisija je prokomentarisala da rešenje ne može ni da „eliminiše štetne efekte subvencija" niti da se „efikasno prati i sprovodi".
Eskalacija trgovinskih tenzija između EU i Kine
Evropska komisija odlučila je da poveća tarife na električne automobile kineske proizvodnje do 45,3% od 30. oktobra, nakon što je dobila odobrenje od 27 zemalja članica EU.
Odluka je finalizovana nakon nekoliko serija smanjenja predloženih tarifa.
Namet na Teslina vozila proizvedena u Kini smanjen je na 7,8% sa 9%, nakon ranijeg smanjenja sa 20,8%. Tarifa na najprodavaniji kineski brend, BID, iznosi 17%, tarife za Geeli su snižene na 18,8% sa 19,3%, dok su tarife za SAIC i kompanije koje nisu sarađivale u istragama EU smanjene na 35,3% sa 36,3%.
Kao odmazdu, Kina je objavila da uvoznici rakije iz EU moraju da plate odgovarajuće depozite do 39 odsto od 11. oktobra.
Ministarstvo trgovine je saopštilo da Peking takođe razmatra povećanje carina na uvezene evropske automobile na benzin sa velikim motorima.
Ove najave su izvršile pritisak na akcije evropskih kompanija za proizvodnju pića i proizvođača automobila, pa su tako u novembru akcije Pernod Richard SA pale za 14%, a akcije LVMH-a za 7%.
Akcije najvećih evropskih proizvođača automobila, kao što su BMW, Porsche, Folksvagen i Mercedes-Benz, sve su pale između 8% i 12%. Većina ovih proizvođača automobila objavila je upozorenja o profitu, navodeći sporu potražnju u Kini i ekonomske probleme.
Trampovi tarifni izazovi
I EU i Kina nalaze se na tarifnoj listi novoizabranog američkog predsednika Donalda Trampa, što bi moglo da podstakne obe strane da nastave razgovore o ublažavanju mera međusobnih trgovinskih odnosa.
(M.A./EUpravo zato/euronews.com)