U utorak (1. jul) je obeležena 25. godišnjica Eresundskog mosta, impresivne građevine duge skoro osam kilometara, koja od 2000. godine povezuje Dansku i Švedsku. Svakog dana preko mosta prođe u proseku više od 100.000 putnika, automobilom ili vozom.
Prema rečima ministra saobraćaja Danske, Tomasa Danijelsena, Eresund nije samo fizička veza između dve zemlje, već simbol saradnje u regionu.
"Stalna povezanost. Ona donosi prosperitet i pozitivan razvoj u regionu Eresund. Ovo je verovatno jedan od najbolje povezanih prekograničnih regiona na svetu, i zbog toga su nastale izuzetno dobre stvari", rekao je Danijelsen.
Gradonačelnica Malmea, Katrin Stjernfeld Jammeh, ističe da je most značajno doprineo švedskoj ekonomiji.
"Tržište rada u regionu raste. Mnoge danske kompanije žele da zapošljavaju radnike s ove, švedske strane", rekla je ona.
"Mnogim stanovnicima Malmea otvorila su se vrata znatno većeg tržišta rada. Blizina Kopenhagena, ali i sveta, doprinela je da se mnoge firme odluče da se ovde pozicioniraju i razvijaju", dodala je Jammeh.
Povodom jubileja, na švedskoj strani mosta sastali su se kraljevski parovi dveju zemalja, kralj Frederik i kraljica Meri iz Danske, kao i švedski kralj Karl Gustav i kraljica Silvija.
Zajedno su zatim u koloni vozila prešli most, zaustavili se na veštačkom ostrvu Peberholm usred Eresunda, a svečani program završen je na danskoj strani.
Kada je most građen pre više od dve decenije, procenjivalo se da će trajati oko sto godina. Međutim, nedavno su naučnici sa Univerziteta u Lundu predstavili planove kako bi se njegov vek trajanja mogao udvostručiti.
Kombinacija mosta i tunela
Eresundski most je jedan od najfascinantnijih mostova sveta, jer je u pitanju kombinacija mosta i (podvodnog) tunela, a za potrebe njegove izgradnje, napravljeno je i čitavo veštačko ostrvo.
Ujedno, ovo je i najduži most na svetu koji prelazi državnu granicu.
Eresundski most ili Eresundska veza namenjena je za drumski (četiri trake) i železnički saobraćaj (dva koloseka) i najduži je kombinovani most-tunel takve vrste u Evropi.
Ideja za spajanje dva kopna preko Eresundskog moreuza, postojala još pre Drugog svetskog rata, uoči kog je i odbačena. Detaljno je proučavana ponovo 1950-ih i 1960-ih godina od strana Vlada Švedske i Danske, ali je 1970-ih ponovo odbačena zbog ekonomske situacije i zabrinutosti za prirodu i posledice koje bi izgradnja na nju mogla da ima.
Konačno, prema projektu danskog arhitekte Džordž K.S. Rotne ispred kompanije "COWI", gradnja je započeta 1995. godine. Poslednji deo je ugrađen 1999. godine, a most-tunel je zvanično otvoren 1. jula 2000. godine.
Most se proteže od Malmea sve do veštačkog ostrva Peberholm (ostrvo Biber koje je ime dobilo jer se nalazi odmah do prirodnog ostrva Saltholm, što znači So), smeštenog na sredini moreuza. Ovo ostrvo je napravljeno od materijala iskopanog sa morskog dna tokom gradnje mosta.
Na tom ostrvu, most prelazi u tunel ukupne dužine četiri kilometra, od kojih se tri i po kilometra nalazi ispod površine mora. Tunel čini čak pet manjih tunela, od kojih su četiri su namenjena drumskom i železničkom saobraćaju, dok je peti za evakuaciju.
Ovaj most godišnje pređe preko 20 miliona ljudi, a najviše onih koji žive u Švedskoj, a rade u Danskoj, i obrnuto.
(EUpravo zato)