Model automobila koji se sve češće kupuje: Za razliku od njih, tradicionalni beleže pad na svim velikim tržištima

Asocijacija proizvođača automobila Evrope (ACEA) je objavila podatke o registracijama novih automobila u prvom kvartalu 2025. godine.

Automobili Foto: I am from Mykolayiv/Shutterstock

Podaci koji su dostavljeni Srpskoj asocijaciji uvoznika novih vozila su potvrdili očekivanja i prognoze analitičara koji su upozoravali da će veoma složena globalna ekonomska situacija znatno uticati i na automobilsku industriju Evrope.

U prva tri meseca ove godine registracija novih automobila u Evrojpskoj uniji opala je za 1,9 odsto u poređenju sa istim periodom prošle godine. Prodato je 2.715.008 automobila što je za 53.974 automobila manje nego u prvom kvartalu 2024. kada je prodato 2.768.982 automobila.

Zanimljivo je da kada se računaju novoregistrovana vozila (u ovom periodu) i zemalja EFTA (Norveška, Island, Švajcarska) i Velike Britanije onda je rezultat nešto bolji. Pad tržišta je 0,4 odsto, a broj prodatih automobila je dostigao 3.382.057 jedinica. Za taj rezultat zaslužna je pre svega Velika Britanija koja je u prvom kvartalu ove godine zabeležila 580.502 novoregistrovana vozila što je rast od 6,4 odsto na godišnjem nivou.

Nemačka u istom periodu sa kupljenih 664.571 automobila beleži pad tržišta od 4,3 odsto. Francuska ima još lošiji rezultat - pad tržišta od 7,8 odsto. Kupljeno je u Francuskoj u prva tri meseca ove godine 410.085 novih automobila. Italijani su kupili 444.052 nova automobila, ali i to je manje za 1,6 odsto.

Foto: Shutterstock

Ukupni pad prodaje vozila u EU ublažila je osetno Španija gde je zabeležen izuzetan rast prodaje novih automobila u ovom periodu od 14,1 odsto (279.368).

Da pogledamo i neke zemlje našeg regiona. Hrvatska je takođe zabeležila pad prodaje od 1, 9 odsto (15.143), Mađarska ima rast prodaje od 3,8 odsto (32.899), Bugarska je na + 0,9 odsto (11.608), Slovenija ima + 4,9 odsto (14.672).

Nove registracije automobila u EU prema izvoru napajanja

Električni automobile

U prvom kvartalu 2025. prodaja novih električnih automobila porasla je za 23,9 odsto na 412.997 jedinica, zauzimajući 15,2 odsto ukupnog tržišnog udela u EU.

Tri od četiri najveća tržišta u EU, koja čine 63 odsto svih registracija električnih automobila, zabeležila su snažan rast: Nemačka (+38,9 odsto), Belgija (+29,9 odsto) i Holandija (+7,9 odsto). Ovo je u suprotnosti sa Francuskom koja je zabeležila pad od 6,6 odsto.

U Velikoj Britaniji je rast prodaje električnih vozila čak 42,6 odsto sa prodatih 120.191 elektromobilom. Gledajući zemlje EFTE lako zaključujemo da tamo električni automobili postaju svakodnevnica. Island je zabeležio neverovatan rast prodaje od čak 128,7 odsto sa kupljenih 956 vozila (veliki rezultat srazmerno broju stanovnika i ne baš povoljnoj klimi). Norvežani imaju rast prodaje električnih automobila od 47 odsto (28.623), a Švajcarci od + 3,0 odsto (10.733).

Ukupno je u Evropi prodato u prvom kvartalu ove godine 573.500 električnih vozila. Rast 28,1 odsto.

Hibridni automobili

Podaci za prvi kvartal 2025. takođe pokazuju porast novih registracija hibridnih automobila u EU za 20,7 odsto, podstaknut značajnim rastom na četiri najveća tržišta: U Francuskoj (+47,5 odsto), Španiji (+36,6 odsto), Italiji (+15,3 odsto) i Nemačkoj (+10,5 odsto). To je dovelo do 964.108 registrovanih jedinica u prvom kvartalu 2025. godine, što predstavlja 35,5 odsto tržišnog udela EU.

Plug-in hibridi

Registracije plug-in hibridnih automobila porasle su za 1,1 odsto u prvom kvartalu 2025, sa ukupno 207.048 jedinica. Ovo je prvenstveno podstaknuto značajnim povećanjem obima za ključna tržišta kao što su Nemačka (+41,8 odsto) i Španija (+30,7 odsto). Kao rezultat toga, plug-in hibridni automobili predstavljaju 7,6 odsto ukupnih registracija automobila u EU, u odnosu na 7,4 odsto u istom periodu 2024.

Automobili na benzin

Kada su u pitanju automobili koji se tradicionalno najviše voze u Srbiji, odnosno oni sa unutrašnjim sagorevanjem, do kraja prvog kvartala 2025. godine, registracija automobila na benzin je zabeležila značajan pad od 20,6 odsto, pri čemu su sva glavna tržišta zabeležila pad. Najveći pad zabeležila je Francuska, gde su registracije pale za 34,1 odsto, a slede Nemačka (-26,6 odsto), Italija (-15,8 odsto) i Španija (-9,5 odsto).

Foto: MONDO/Stefan Stojanović

Sa 779.817 do sada registrovanih novih automobila, tržišni udeo benzinaca je pao na 28,7 odsto, što je pad sa 35,5 odsto u istom periodu prošle godine.

Automobili na dizel

Slično tome, tržište dizel automobila je opalo za 27,1 odsto, što je rezultiralo tržišnim udelom za dizel vozila od 9,5 odsto u ovom kvartalu. Ukupno gledano, dvocifreni pad je primećen na većini tržišta EU. Prodato je 258.728 dizelaša (u istom periodu lane 354.755).

(EUpravo zato/Kurir)