Tunel koji obara rekord gradi se ispod Baltičkog mora između Danske i Nemačke, čime se skraćuje vreme putovanja i poboljšavaju veze Skandinavije sa ostatkom Evrope.
Sa dužinom od 18 kilometara, Femarnbelt će biti najduži montažni putni i železnički tunel na svetu. To je takođe veliki inženjerski podvig, sa delovima tunela postavljenim na morskom dnu.
Glavno gradilište za projekat nalazi se na severnom ulazu u tunel, na obali ostrva Loland na jugoistoku Danske. Objekat obuhvata luku i fabriku koja proizvodi tunelske delove, nazvane "elementi". Ojačani čelik je izliven u beton da bi se napravio svaki element, koji je dugačak 217 metara i širok 42 metra.
Većina podvodnih tunela – uključujući 50 kilometara dugačak tunel između Velike Britanije i Francuske – je usečen kroz stene ispod morskog dna. Ovde će umesto toga biti sastavljeno 90 pojedinačnih elemenata, deo po deo, poput Lego kockica.
"Ovim projektom obaramo rekorde. Potopljeni tuneli su građeni i ranije, ali nikada u ovom obimu", rekao je Henrik Vincentsen, generalni direktor Femerna, državne danske kompanije koja gradi tunel.
Imaće pet paralelnih cevi
Sa troškovima od oko 7,4 milijarde evra, projekat je uglavnom finansirala Danska, a 1,3 milijarde evra Evropska komisija. To je jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u regionu i deo šireg plana EU za jačanje putnih veza širom kontinenta uz smanjenje letova.
Kada se završi, putovanje između Rodbihavna u južnoj Danskoj i Putgartena u severnoj Nemačkoj trajaće samo 10 minuta automobilom ili sedam minuta vozom, što će zameniti 45-minutno putovanje trajektom.
Zaobilazeći zapadnu Dansku, nova železnička ruta će takođe prepoloviti vreme putovanja između Kopenhagena i Hamburga sa 5 na 2,5 sata i obezbediti "zeleniju" prečicu za teret i putnike.
"To ne samo da povezuje Dansku sa Nemačkom, već povezuje i Skandinaviju sa srednjom Evropom. Putujući 160 kilometara manje, smanjićete ugljenik i uticaj transporta", rekao je Vincentsen. Tunel će imati pet paralelnih cevi. Dve za železnicu, dve za put (koje imaju po dve trake u svakom smeru) i koridor za održavanje i hitne slučajeve. Na drugom kraju, ogromna čelična kapija zadržava more.
(EUpravo zato/Poslovni)