Kako bi podstakao čistu, bezbednu i modernu plovidbu u EU, Savet je usvojio četiri nova zakonska akta iz tzv. paket zakona o pomorskoj bezbednosti. Ove izmene obuhvataju relevantne direktive koje se odnose na:
- istraživanje nesreća u sektoru pomorskog transporta,
- zagađenje uzrokovano brodovima,
- usklađenost sa zahtevima država u kojoj je brod registrovan i čiju zastavu nosi (Flag state), i
- kontrolu luka.
Ovaj revidirani paket bi trebalo da postigne ravnotežu između potrebe da se obezbedi visok kvalitet plovidbe i očuva konkurentnost evropskog brodarskog sektora, a da operateri i administracije država članica istovremeno zadrže razumne troškove. Novi propisi bi trebalo da opreme EU modernim alatima za podršku čistoj plovidbi, usklađujući pravila EU sa međunarodnim standardima. Takođe, ovaj novi paket zakona bi trebalo da unapredi i samu primenu kroz pojačan okvir saradnje između evropskih i nacionalnih vlasti.
Direktiva o istraživanju nesreća
Revidirana direktiva o istraživanju nesreća u pomorskom sektoru obuhvata sledeće:
- poboljšava zaštitu ribarskih plovila, njihove posade i životne sredine, uključujući ribarska plovila kraća od 15 metara, čime se osigurava harmonizovana istraga nesreća sa smrtnim ishodima i gubitkom plovila;
- pojašnjava definicije i pravne odredbe kako bi tela za istraživanje nesreća u državama članicama na vreme i usklađeno istražila sve nesreće koje je potrebno istražiti;
- jača kapacitet tela za istraživanje nesreća za pravovremeno, stručno i nezavisno vođenje istraga i izveštavanje;
- ažurira definicije i reference na relevantne propise EU i IMO regulative radi jasnosti i doslednosti;
- omogućava telima za istraživanje nesreća da sprovode istrage na harmonizovan način širom EU, čineći pravila jasnijim i konzistentnijim sa međunarodnim regulativama;
- jača odredbe o nezavisnosti tela za istraživanje nesreća i poverljivosti njihovih nalaza, dok smanjuje nepotrebna administrativna opterećenja.
Direktiva o zagađenju uzrokovanom brodovima
Revidirana direktiva integriše međunarodne standarde u zakonodavstvo EU, i osigurava da se odgovorni za ilegalna ispuštanja zagađujućih supstanci suoče sa efikasnim i proporcionalnim kaznama radi unapređenja pomorske bezbednosti i zaštite morskog okruženja. Nova pravila su sledeća:
- proširuje se opseg važeće direktive na ilegalna ispuštanja štetnih supstanci u pakovanoj formi, otpadnih voda, smeća i ostataka iz sistema za prečišćavanje izduvnih gasova;
- uspostavlja se ojačan pravni okvir za administrativne kazne i njihovu efikasnu primenu, omogućavajući nacionalnim vlastima dosledno kažnjavanje zagađenja uzrokovanog brodovima na svim evropskim morima;
- odvaja se režim administrativnih kazni od režima krivičnih sankcija sadržanog u novom nacrtu direktive o ekološkim zločinima;
- osigura se jasnoća i usklađenost sa međunarodnim pravilima i procedurama, naročito onima iz međunarodne konvencije za prevenciju zagađenja sa brodova (MARPOL).
Odgovornost za praćenje usklađenosti brodova sa konvencijama IMO
Ova direktiva reguliše sprovođenje pravila koja se odnose na takozvane Flag state na nivou EU. Odgovornost za praćenje usklađenosti brodova sa konvencijama Međunarodne pomorske organizacije (IMO) leži na državi u kojoj je brod registrovan. Revidirana direktiva:
- ažurira postojeće zakonodavstvo i usklađuje ga sa međunarodnim pravilima, posebno u vezi sa kodom za sprovođenje IMO instrumenata ("III kod");
- obuhvata adekvatne inspekcije brodova pod zastavom i nadzor rada priznatih organizacija koje deluju u ime Flag state-a;
omogućava veću primenu digitalnih rešenja; - obuhvata harmonizovani pristup u razumevanju, izveštavanju i merenju performansi Flag state flota i njihovih obaveza.
Direktiva o lučkoj kontroli
Lučka kontrola (PSC) predstavlja sistem inspekcija stranih brodova u lukama država koje nisu Flag state, kako bi se proverila kompetentnost posade, usklađenost broda sa međunarodnim konvencijama i zakonodavstvom EU. Nova direktiva:
- ažurira zakonodavstvo EU i usklađuje ga sa međunarodnim pravilima i procedurama iz Pariskog memoranduma o razumevanju (MoU) i IMO konvencija;
- štiti ribarska plovila, njihove posade i životnu sredinu uvođenjem dobrovoljnog režima inspekcija za veća ribarska plovila (duža od 24 metra);
- osigurava efikasan i harmonizovan pristup sprovođenju PSC inspekcija.
Sledeći koraci
Kada svoje potpise daju predsednici Saveta i Evropskog parlamenta, sva četiri zakonska akta biće objavljena u Službenom listu EU, a na snagu će stupiti dvadeset dana nakon objavljivanja. Države članice od tog trenutka imaju 30 meseci da odredbe unesu u nacionalno zakonodavstvo.