Profesionalni vozači kamiona i autobusa kao "obični turisti": Objašnjavamo kako EES utiče na ovu privrednu granu

Novi sistem kontrole ulaska u EU, odnosno pravilo "90/180", profesionalne vozače tretira kao turiste. Kako će to uticati na privredu?
Foto: EC - Audiovisual Service, Milán Biró

Primena Ulazak/izlazak sistema na granicama Evropske unije (EES), pogodila je brojne turiste iz Srbije, ali ne samo njih. Posebno su pogođeni vozači kamiona i autobusa.

Da podsetimo, od 12. oktobra članice EU počele su postepenu primenu sistema EES (Entry/Exit System) za ulazak na teritoriju Šengenskog prostora. Ta pravila o bezviznom ulasku u EU, koja važe i za naše državljane, propisuju da svaki građanin može boraviti na teritoriji unije najduže 90 dana u roku od 180 dana, odnosno 180 dana u jednoj godini.

Za većinu koja granicu prelazi najčešće leti na putu ka moru i ostaje 10 do 15 dana na odmoru, ovo je i više nego dovoljno. Ali šta sa dešava sa onima koji u EU odlaze znatno češće zbog posla, poput profesionalnih vozača?

Naime, novi sistem kontrole ulaska u EU, odnosno pravilo "90/180", praktično ih tretira kao turiste, dozvoljavajući im da u EU borave 90 dana u pola godine - što je problem za transportnu industriju, smatraju iz Privredne komore Srbije (PKS).

Transportna zajednica: Razumemo zabrinutost

Iz Transportne zajednice Jugoistočne Evrope, s druge strane, kažu za EUpravo zato kako uvođenje EES-a neće promeniti postojeće uslove ulaska za profesionalne vozače

"Jedina promena odnosi se na prikupljanje biometrijskih podataka i zamenu pečatiranja pasoša elektronskim zapisima u sistemu. Svi ostali uslovi ostaju isti. Dakle, EES utiče samo na procedure kontrole, a ne na sama pravila", navode za naš portal iz organizacije zadužene za razvoj transportne mreže i usklađivanje saobraćaja između Evropske unije i zemalja Zapadnog Balkana.

Prema njihovim rečima, cilj sistema ulaska/izlaska je da modernizuje i unapredi upravljanje spoljnim granicama EU tako što će se elektronski registrovati putnici koji nisu iz EU svaki put kada uđu ili izađu iz šengenskog prostora.

"To je automatski IT sistem za registraciju državljana koji nisu iz EU i putuju u kratkom roku, prilikom svakog prelaska spoljne granice bilo koje države članice EU (osim Kipra i Irske), uključujući Island, Lihtenštajn, Norvešku i Švajcarsku. Pravo na boravak u Šengen zoni 90 dana u bilo kom periodu od 180 dana je dugogodišnje osnovno pravilo za kratke boravke. Srpski profesionalni vozači, kao i svi profesionalni vozači koji nisu iz EU i ulaze na teritoriju Šengena, već su upoznati sa ovim pravilom, koje je dodatno potvrđeno Uredbom o šengenskom zakoniku o granici iz 2016. godine".

Ipak, iz Transportne zajednice ističu da razumeju da postoje određene zabrinutosti u vezi sa primenom novog sistema kada je ova tema u pitanju.

"Transportna zajednica ima veoma ograničenu nadležnost u ovoj oblasti, jer ona spada isključivo u delokrug Evropske komisije i država članica EU. Ipak, saslušali smo ove zabrinutosti i direktno ih preneli Evropskoj komisiji. Takođe smo organizovali sastanak u Briselu na kome su udruženja prevoznika i regionalne institucije imale priliku da iznesu svoje argumente i vode konstruktivan dijalog sa predstavnicima Evropske komisije. Važno je naglasiti da se ovo zakonodavstvo odnosi na organizaciju procedura ulaska i izlaska. Zato je nadležnost Transportne zajednice u ovoj oblasti ograničena", kažu za EUpravo zato.

Inicijative koje našim profesionalim vozačima olakšavaju posao

Na ovo pitanje, Transportna zajednica odhovara da je putna infrastruktura na Zapadnom Balkanu značajno je unapređena tokom proteklih decenija, pre svega zahvaljujući integraciji u TEN-T mrežu.

"Po prvi put, evropski osnovni koridori, Zapadni Balkan–Istočni Mediteran i Rajna–Dunav, prošireni su na region. Nova, moderna infrastruktura unapredila je uslove rada profesionalnih vozača i poboljšala kvalitet i bezbednost saobraćaja.
Istovremeno, olakšavanje prelaska granica jedan je od glavnih prioriteta Transportne zajednice. Naš Akcioni plan za olakšavanje transporta 2025–2027 fokusira se na modernizaciju i digitalizaciju procedura duž TEN-T mreže. Ključne inicijative uključuju zajedničke kontrole i one-stop procedure, unapređenje infrastrukture i protoka, kao i poboljšanje rada graničnih službi".

Prema njihovim rečima, ovde se već vide konkretne rezultate.

"One-stop kontrole uvedene su između Srbije i Severne Makedonije, kao i između Bosne i Hercegovine i Crne Gore, a slični sistemi očekuju se i na drugim strateškim prelazima.
Investicije u infrastrukturu na graničnim prelazima kao što su Horgoš, Preševo, Batrovci i Gradina uključuju rekonstruisane kontrolne kabine, trake za inspekciju, vage i platforme za mobilne skenere. Integrisani granični prelaz u Sremskoj Rači između Srbije i BiH, koji je u izgradnji zajedno sa 18 km autoputa i novim mostom preko Save, dodatno će povećati kapacitete i efikasnost".

Jedna od najvažnijih regionalnih inicijativa su, kako pričaju, Zelene trake, koje su zajednički pokrenuli Transportna zajednica i CEFTA.

"Cilj ove inicijative je smanjenje vremena čekanja omogućavanjem sistematske elektronske razmene podataka, ubrzavanjem protoka robe, poboljšanjem upravljanja rizikom i unapređenjem koordinacije među graničnim službama. Osmišljena je da olakša protok na nekim od najopterećenijih prelaza između Srbije i država članica EU. Evropska komisija već je obezbedila značajna sredstva u okviru Programa bezbednog i održivog transporta za njihovu modernizaciju".

Ozbiljne posledice po privredu

Iz Privredne komore Srbije smatraju da dalja primena ovog pravila preti da poremetiti trgovinske i investicione tokove između regiona i EU, povećati troškove transporta i ugroziti ekonomsku stabilnost regiona, kao i funkcionisanje lanaca snabdevanja u EU.

"Moramo da napomenemo činjenicu da je ovaj vizni režim na snazi već više od dve decenije, znači, nije nov propis u pitanju. Šengen zona je nastala dogovorom pet država Evrope. Danas imamo 29 evropskih država članica Šengena što predstavlja glavni razlog da se prilikom obavljanja međunarodnog prevoza iz ili za Republiku Srbiju čak 95 odsto vremena provodi u Šengen zoni. Ograničenje boravka od 90 dana u bilo kom periodu od 180 dana na teritoriji EU dovodi profesionalne vozače u međunarodnom drumskom saobraćaju u poziciju da mogu obavljati radne aktivnosti približno šest meseci u godini, što je ekonomski neisplativo kako za vozače tako i za poslodavce i čini ovo zanimanje sve neprivlačnijim. Time je praktično prepolovljena efikasnost voznog osoblja zaposlenog kod poslodavaca koji se bave međunarodnim prevozom tereta i putnika", ističe za EUpravo zato Vesna Đorđević, viši savetnik u Udruženju za saobraćaj Privredne komore Srbije.

Prema njenim rečima, Privredna komora Srbije već duži vremenski period preduzima aktivnosti na nacionalnom i regionalnom nivou radi zaštite interesa domaćih prevoznika u vezi sa pravilom 90/180.

"Podnete su inicijative nadležnim ministarstvima radi ukidanja ovog ograničenja za profesionalne vozače. Vršimo kontinuiranu komunikaciju sa Evropskom komisijom kroz angažovanje kroz regionalne forume i mreže (KIF WB6 - Komorski investicioni forum zemalja Zapadnog Balkana, Forum AIC – Forum Jadransko-jonskih komora, Transportna zajednica, , BSEC-URTA - Unija udruženja drumskog transporta u regionu crnomorske ekonomske saradnje...), pokretanje pitanja u okviru IRU – Međunarodna unija drumskih transportera i drugih međunarodnih tela, kao i organizaciju stručnih sastanaka sa privredom radi definisanja zajedničkih mera".

Dodaje i kako je ovo pitanje dodatno podignuto i na najviši politički nivo, kroz učešće Predsednika Vlade Republike Srbije na Samitu Zapadnog Balkana u okviru Berlinskog procesa u Londonu i u Tirani, sa ciljem obezbeđivanja sistemskog i trajnog rešenja za zaštitu interesa srpskih prevoznika i stabilnost privrede.

Konkretne inicijative PKS

Na pitanje koji su konkretni predlozi koje je PKS predložio, Đorđević ističe sledeće:

  • Izuzeće profesionalnih vozača od primene ovog ograničenja.
  • Ako izuzeće nije izvodljivo u razumnom roku, značajno povećanje dozvoljenog broja dana za boravak u EU u periodu od 180 dana ili merenje broja časova provedenih na teritoriji EU umesto broja dana kako je sada ili
  • Uvođenje posebne vize za profesionalne vozače, koja bi važila na teritoriji celokupne Šengen zone, kako bi se obezbedio kontinuitet u prekograničnom transportu.

(EUpravo zato/JA)