Novo pravilo o boravku naših vozača u Evropskoj uniji problematično je na više nivoa i preti da blokira isporuke robe širom Evrope, upozoravaju stručnjaci.
Primena novog Elektronskog evidentiranja ulaska i izlaska (EES - Entry-Exit sistem) sa teritorije zemalja EU, Švajcarske, Lihtenštajna, Norveške i Islanda, startovao je 12. oktobra ove godine. U okviru ovog sistema, precizno se obračunava boravak pojedinca van šengenskog prostora na teritoriji EU i upravo to ne ide u prilog vozačima kamiona iz Srbije, koji više neće moći da ostaju duže od 90 dana na teritoriji EU u roku od 180 dana.
Novi sistem kontrole ulaska u EU, odnosno pravilo "90/180", praktično ih tretira kao turiste, dozvoljavajući im da u EU borave samo 90 dana u pola godine - što je katastrofa za transportnu industriju, mišljenja je Dušan Nikolić iz Privredne komore Srbije.
Prema njegovim rečima, profesionalnim vozačima je praktično prepolovljeno radno vreme upravo u trenutku kada Evropa već grca u manjku radne snage.
"Uskoro će isporuke kasniti, robe će nestajati sa polica, a sve zato što će naši vozači istrošiti svojih 90 dana", upozorio je on pred sastanak u Londonu, gde će od 22. do 24. oktobra premijer Đuro Macut pred premijerima EU i Velike Britanije, kao i predstavnicima ransportnog sektora i najvećih uvozno-izvoznih firmi, izložiti detalje problema.
Nikolić tvrdi da pomaka nema, iako se uključila i država. „Ne vidimo nikakve signale. Ne znamo kako ćemo iz ovoga izaći“, kaže on, dodajući da prevoznici godinama predlažu rešenja, ali da ih niko ne uzima u obzir.
Najvažniji zahtev je da se profesionalni vozači izuzmu iz ovog rigidnog pravila, jer prepoloviti radno vreme znači prepoloviti i ekonomiju, prenosi Kurir Biznis.
Iako se pravila boravka u EU nisu menjala od 1985. godine, kad je potpisan Šengenski sporazum, uvođenjem EES sistema postaje vidljiv svaki minut boravka u EU, što ranije nije bio slučaj.
"Do sada je svaki minut posle ponoći obračunavan kao dan boravka u EU, ali to nije bilo vidljivo jer niko nije brojao pečate u pasošu, pa su vozači ostajali i po 105 ili 110 dana umesto 90. Niko o tome nije vodio računa, a sada će se sa ovim novim sistemom voditi računa i zato nas sada izbacuju iz igre. Na taj način ugrožavaju transportnu privredu Srbije, Makedonije i Bosne, jer nisu članice, a imaju potrebu da zbog izvoza i uvoza robe svakodnevno borave u EU. Kad vozači potroše tih 90 dana, onda više ne mogu da rade", rekao je Neđo Mandić, direktor Poslovnog udruženja "Međunarodni transport".
(EUpravo zato.rs)