Prodaja automobila u Evropi: Koji brendovi beleže rast, a koji pad?

Evropska automobilska industrija suočava se sa izazovima zbog novih tarifa, konkurencije iz Kine i prelaska na električna vozila. Evo i kako se menja raspored snaga u automobilskoj industriji Evrope 2025. godine.
Foto: alleks19760526/Shutterstock

Evropski proizvođači automobila suočavaju se sa tarifama i žestokom konkurencijom u vreme prelaska na električna vozila (EV).

Dok se predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen sprema za sastanak sa vodećim ljudima iz industrije u petak kako bi razgovarali o budućnosti automobilske industrije, novi podaci o prodaji i tržišnom udelu pokazuju kako se sektor menja.

Evropska automobilska industrija je pod velikim pritiskom - sputavaju je tarife koje je uveo Tramp, oštra konkurencija iz Kine i visoki troškovi usklađivanja sa domaćim pravilima za usvajanje električnih vozila.

Ovaj sektor, koji čini preko 7% BDP-a EU i zapošljava više od 13 miliona ljudi, sve više je pod pritiskom da ostane konkurentan dok istovremeno snosi finansijski teret prelaska na čistiju mobilnost.

Sledeći koraci EU u odgovoru na ove izazove biće ključni za oblikovanje budućnosti automobilske industrije, jednog od najvažnijih sektora u regionu.

Prodaja automobila u EU kroz brojke

Prema najnovijim podacima Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), registracija novih automobila u EU u prvih sedam meseci 2025. godine pala je za 0,7% u odnosu na isti period prošle godine.

Međutim, u julu 2025. prodaja je porasla za 7,4%, pri čemu su Folksvagen i Reno zabeležili značajan rast, dok je Stelantis imao pad. Tesla je, s druge strane, doživela pad prodaje od čak 40,2%.

U prvih sedam meseci ove godine, u EU je registrovano više od milion električnih vozila na baterije.

Plug-in hibride su zabeležile svoj najveći rast od januara 2023, dok su električni automobili na baterije zabeležili najveći porast još od avgusta prošle godine, navodi ACEA.

Tri od četiri najveća evropska tržišta, koja zajedno čine više od 60% registracija električnih vozila, zabeležila su rast u prvih sedam meseci 2025, predvođena Nemačkom (+38,4%), Belgijom (+17,6%) i Holandijom (+6,5%).

Registracije električnih, hibridnih i plug-in hibridnih vozila porasle su za 39,1%, 56,9% odnosno 14,3%, i zajedno čine gotovo 60% ukupnih registracija u EU, u poređenju sa 51,1% u julu 2024.

Tesla je izgubila 40,2% prodaje u Evropi na godišnjem nivou, smanjujući svoj tržišni udeo sa 1,3% na 0,7%.

Nova Teslina električna vozila Foto: IMAGO / imago stock&people / Profimedia

Istovremeno, kineski proizvođač BYD više nego je utrostručio prodaju, zauzevši 1,2% tržišta i prvi put pretekao Teslu u regionu.

Nemački brendovi su među onima koji najviše trpe zbog zaštitničkih trgovinskih politika, jer ih skuplje tarife već pogađaju kroz ceo lanac snabdevanja.

Posebno Folksvagen mora da smanji višak kapaciteta u fabrikama i troškove restrukturiranja kako bi držao korak sa kineskim rivalima poput BYD-a.

"Dobrodošla nam je konkurencija jer podstiče inovacije", izjavio je za Euronews predstavnik kompanije.

"Ipak, jasno je da kineski konkurenti u Evropi moraju da se prilagode specifičnim zahtevima tržišta i ne mogu jednostavno da primene tehnologije iz Kine bez prilagođavanja", dodao je.

Nove tarife bacaju evropske proizvođače u neizvesnost, onemogućavajući im da sa sigurnošću planiraju buduće troškove, stabilnost lanca snabdevanja i reakcije tržišta.

Grupa Folksvagen sa samopouzdanjem prihvata sve veću međunarodnu konkurenciju, uključujući i onu iz Kine, i vidi u tome priliku, poručuju iz kompanije, a pozdravila je i nedavnu zajedničku izjavu Evropske komisije i američke vlade.

Automobil marke folksvagen Foto: Shutterstock

Nemački proizvođači pretrpeli su gubitke vredne milijarde nakon što je predsednik Tramp u aprilu uveo tarife od 27,5% na evropske automobile. Iako su te tarife kasnije smanjene na 15%, nova stopa još nije stupila na snagu.

"Da bi se garantovala retroaktivna primena tarifnog nivoa od 15% za uvoz automobila iz EU u SAD od 1. avgusta, američka administracija bi sada trebalo da pokrene neophodne administrativne procedure, nakon što je Evropska komisija ispunila potrebne uslove za retroaktivnu primenu. To je jedini način da se kompanijama izbegnu veći troškovi", izjavio je predstavnik Folksvagena.

(M.A./EUpravo zato/euronews.com)