Češka ulazi u istoriju kao prva zemlja Evropske unije koja je uvela probno povećanje maksimalne brzine na auto-putevima, sa sadašnjih 130 na 150 kilometara na čas.
Elektronski saobraćajni znaci su već postavljeni na deonici auto-puta D3 od Praga do Linca, a pilot projekat zvanično počinje krajem septembra. Deonica između Tabora i Čeških Budejovica, duga 50 kilometara, opremljena je novim saobraćajnim znacima sa promenljivim ograničenjima brzine.
Iako ovakav saobraćaj još nije u potpunosti ponovo omogućen, Češka uprava za puteve i auto-puteve je najavila da će testiranje uskoro početi.
Za razliku od Nemačke, gde mnogi autoputevi imaju neograničena ograničenja brzine, Češka Republika je do sada primenjivala standardno ograničenje od 130 km/h. Novi sistem će dozvoljavati brzine do 150 km/h samo kada vremenski i saobraćajni uslovi dozvole. Ako pada kiša, sneg ili led, ograničenje će se automatski smanjiti za 20 kilometara na sat. Projekat je koštao 2,2 miliona evra i obuhvatao je 42 dinamička saobraćajna znaka. Vlasti planiraju da prošire ovaj režim na druge deonice, uključujući autoput D1 prema Ostravi i D11 kod Hradec Kralovea.
Slična rešenja su već isprobana u susednim zemljama.
Austrija je podigla ograničenje na 140 km/h na deonici auto-puta A1 između Beča i Salcburga između 2018. i 2020. godine. Međutim, eksperiment je prekinut zbog zabrinutosti zbog emisije CO₂, a na nekim deonicama brzina je kasnije dodatno smanjena na 100 km/h zbog Zakona o zaštiti vazduha (IG-L).
Holandija je 2020. godine uvela dnevno ograničenje od 100 km/h, dok je vožnja noću bila dozvoljena 130 km/h. Ali od aprila 2025. godine, brža vožnja će ponovo biti dozvoljena tokom dana na nekoliko ključnih puteva, uključujući auto-puteve A6 i A7 prema Nemačkoj, piše Večernji list.
(EUpravo zato/Večernji list)