Soliter u kome nema stanova, a vožnja liftom traje svega 30 sekundi: Ova zgrada ima vrlo važnu ulogu

U ovoj specijalizovanoj građevini, inženjeri mogu da testiraju liftove koji se kreću brzinom od najmanje 9 metara u sekundi.

Andreas Haas / imago stock&people / Profimedia Toranj za testiranje liftova 'TK Elevator Testturm' u Nemačkoj

Na rubu Švarcvalda u Nemačkoj, u blizini srednjovekovnog grada Rotvajla, uzdiže se neobična građevina - neboder bez stanara poznat kao TK Elevator Testurm.

Sa 246 metara visine, ovaj toranj predstavlja jednu od najviših zgrada u Nemačkoj, ali za razliku od drugih visokih građevina, nema stanove ni kancelarije.

Glavni cilj ovog impozantnog objekta krije se unutar njegovog jezgra - tu se nalazi dvanaest okana namenjenih testiranju najnovijih modela liftova.

Tornjevi za testiranje liftova

Nemački proizvođač "TK Elevator", čija oprema opslužuje znamenitosti kao što je Svetski trgovinski centar 1 u Njujorku, ima slične testne tornjeve u Atlanti i kineskom Žongšanu. Tornjevi za testiranje liftova postali su nezaobilazni deo modernog građevinarstva, služeći kao svojevrsne "test-staze" za proveru sigurnosti, brzine i efikasnosti liftova u realnim uslovima.

U ovoj specijalizovanoj infrastrukturi, inženjeri mogu da testiraju liftove koji se kreću brzinom od najmanje 9 metara u sekundi, što zahteva dovoljno prostora za ubrzanje i kočenje, posebno u visokim zgradama gde lift mora da dostigne maksimalnu brzinu i bezbedno se zaustavi.

Inovacije u testiranju i bezbednosti liftova

Finski proizvođač Kone, poznat po ugradnji liftova u zgrade kao što su Tajpej 101 i londonski Šard, otvorio je svoj prvi toranj za testiranje 1967. godine. Tokom decenija, kompanija je razvila kompleksne metode provere bezbednosti.

Testiranje uključuje sistem koji simulira slobodan pad, čime se ispituje efikasnost kočionih sistema i sigurnosnih uređaja koji se aktiviraju u slučaju nužde, kako niko ne bi bio povređen, prenosi sajt Građevinarstvo.

Neki od tornjeva se koriste za simulaciju ekstremnih vremenskih uslova, uključujući jak vetar i zemljotrese.

Zbog toga su tornjevi opremljeni prigušivačima vibracija koji pomažu stabilizaciju strukture, ali se mogu koristiti i za stvaranje kontrolisanih vibracija radi dodatnog testiranja.

Nisu svi tornjevi izgrađeni u visinu. Kompanija Kone poseduje i podzemnu probnu stanicu u rudniku krečnjaka Titiri u Finskoj, sa oknima koja dosežu dubinu od gotovo 350 metara.

Ova podzemna lokacija omogućava testiranje liftova za nebodere do jednog kilometra visine, pri čemu se može postići brzina kretanja od 19 metara u sekundi, što je ključno za proveru funkcionalnosti u ekstremnim uslovima.

"TK Elevator Testturm" postao i turistička atrakcija

Pored tehnološke funkcije, toranj "TK Elevator Testturm" je postao i turistička atrakcija. Njegova fasada napravljena je od fiberglasa koji pruža zaštitu od sunca i vetra, a daje i moderan izgled zbog čega je postao arhitektonski simbol grada.

Andreas Haas / imago stock&people / Profimedia  U tornju vožnja liftom traje svega 30 sekundi

Posetioci mogu da uživaju na najvišem vidikovcu u Nemačkoj, gde se s visine od 232 metra pruža spektakularan pogled, a vožnja liftom traje svega 30 sekundi.

U ovom tornju se održava i godišnje takmičenje u trčanju stepenicama na kome obično učestvuje više od 1.000 takmičara.

(EUpravo zato/Građevinarstvo)