Audi je odlučio da zatvori svoju fabriku u blizini Brisela, objavio je belgijski list L'Echo pozivajući se na sastanak između menadžmenta i radnika, što je kasnije potvrdio proizvođač automobila. Još uvek nije poznato šta će biti sa zaposlenima, ali neće biti prevremenih otpuštanja pre nego što se fabrika zatvori 28. februara, navodi se.
Gašenje fabrike nije iznenađenje, već se dugo očekivalo. Naime, Audi je tokom godine više puta javno kritikovao postrojenje u belgijskoj prestonici, gde se trenutno proizvode modele Q8 e-tron i njegov Sportback model. Naslednik modela Q8 e-tron proizvodiće se u Meksiku, a Audi neće dodeliti nove modele belgijskoj fabrici. Kako su sada i nemačka postrojenja Folksvagen grupe u opasnosti od zatvaranja, šanse za fabriku u Briselu – čak i sa drugim brendom iz grupe – dodatno su se smanjile. Sredinom septembra, operativni direktor Audija, Gerd Voker, izjavio je u intervjuu da se kompanija fokusira na potragu za potencijalnim investitorima.
Pre otprilike dve nedelje, Audi je saopštio da nije uspeo da pronađe odgovarajućeg investitora za Brisel, što je dovelo do realizacije scenarija zatvaranja fabrike. Bilo je verovatno 26 zainteresovanih strana i potencijalnih investitora, ali prema Vokerovim rečima, nisu uspeli da predstave "izvodljiv i održiv koncept" za budućnost fabrike.
Interna potraga unutar Volkswagen grupe za buduću proizvodnju automobila ili alternativne namene za fabriku takođe nije uspela. Ovim potezom, fabrika u Briselu postaje prva VW fabrika u Evropi koja će biti zatvorena. Kao odgovorni pregovarač sindikata u fabrici, Roni Lijeds je izjavio pre dve nedelje da će otprilike 3.000 radnika u fabrici verovatno izgubiti posao. Lijeds je takođe optužio Audi: "Jedino što žele jeste da što pre zatvore fabriku. Nijedna alternativa za njih nije opcija".
Prepreka za proširenje - lokacija
Audi je više puta kritikovao lokaciju fabrike kao prepreku za proširenje i internu logistiku – oba faktora su neophodna za ekonomski rad postrojenja. Fabrika se nalazi direktno pored železničke pruge, zbog čega zapravo nema pristupa dodatnim prostorima za proširenje. Pored toga, u fabrici nema limarije, zbog čega samostalna proizvodnja nije moguća u Briselu – važne komponente karoserije moraju se dopremati iz drugih postrojenja.
Međutim, bez obzira na izazove na samoj lokaciji, Audi ima problem i sa potražnjom za modelom koji se proizvodi u Briselu. Fabrika u Belgiji dizajnirana je za kapacitet od 120.000 vozila godišnje. Audi je svoj vrhunac dostigao 2022. sa 47.900 proizvedenih automobila u Briselu, u poređenju sa 37.400 Q8 e-tron modela u 2023. Prema podacima VW grupe o isporukama za treći kvartal, Audi je do sada ove godine isporučio samo 23.900 jedinica velikog e-SUV-a. U avgustu je objavljen medijski izveštaj u kojem se navodi da Audi planira isporuku samo 6.000 vozila u 2025.
(EUpravo zato/JA)