Zabranili telefone u školama i sada imaju rezultate istraživanja: Bolja pažnja, atmosfera ali i još jedna važna stvar

Zabrana mobilnih telefona i drugih elektronskih uređaja u školama u Holandiji imala je pozitivan uticaj na učenike, prema novoj studiji koju je naručila holandska vlada.

Mobilni telefoni Foto: Monkey Business Images/Shutterstock

Zabrana korišćenja mobilnih telefona u holandskim školama, i pored pobuna na početku, dovela je do poboljšanja učenja i odnosa među učenicima, pokazuje istraživanje koje je po nalogu Vlade Holandije sproveo Kohnstamm institut.

Nacionalne smernice, uvedene u januaru 2024. godine, preporučuju potpunu zabranu telefona u učionicama, a gotovo sve škole su se tome prilagodile. Oko dve trećine srednjih škola zahteva od učenika da telefone ostavljaju kod kuće ili zaključavaju u ormariće, dok svaka peta škola prikuplja telefone na početku časa.

U istraživanju su anketirani direktori 317 srednjih i 313 osnovnih škola, a organizovane su i fokus grupe sa nastavnicima, pomoćnim osobljem, učenicima i roditeljima. Tri četvrtine srednjih škola prijavilo je da učenici sada lakše održavaju pažnju, 59 odsto je primetilo poboljšanje u društvenoj atmosferi, dok 28 odsto navodi da su se i školski rezultati poboljšali.

Dr Aleksander Krepel iz Kohnstamm instituta ističe da su se najviše poboljšali međuljudski odnosi među učenicima.

"Nije više moguće krišom slikati nekoga u učionici i proslediti to u WhatsApp grupi, pa je društvena bezbednost veća. Posebno tokom odmora između časova, kada su ranije svi bili na telefonima, sada su primorani da pričaju jedni s drugima. Možda se i posvađaju malo češće, ali škole, nastavnici i učenici generalno su zadovoljni jer je atmosfera bolja", rekao je on.

Freja Siksma, portparolka Saveta za srednje obrazovanje (VO-raad), kaže da su se početni strahovi ispostavili kao neosnovani.

"Bilo je dosta otpora u početku, od škola, nastavnika, učenika i roditelja, svi su postavljali pitanja kako će to da funkcioniše. Ali sada vidimo da su, zapravo, svi prilično zadovoljni", rekla je.

Istraživanje je pokazalo da su i u specijalizovanim školama, gde se telefon može koristiti kao pomoćno sredstvo u učenju, škole u polovini slučajeva ocenile zabranu kao pozitivnu ili veoma pozitivnu meru. U osnovnim školama telefoni nisu imali toliko veliki uticaj ni ranije, ali četvrtina škola navodi da je efekat zabrane bio koristan.

Ministarka za osnovno i srednje obrazovanje Marijel Pol ocenila je da su nacionalne smernice pomogle da se ojača red u učionici.

"Nastavnici i direktori su ukazali na to da, kada bi samo jedan nastavnik hteo da zabrani telefone u svom odeljenju, to bi uvek bilo pitanje rasprave. Posebno su se manje iskusni nastavnici teško nosili s tim", rekla je ona.

Prema podacima holandske statistike, čak 96 odsto dece svakodnevno koristi internet, najčešće preko mobilnih telefona. Prošlog meseca, tehnička vlada preporučila je roditeljima da zabrane društvene mreže za decu mlađu od 15 godina i da ograniče vreme provedeno ispred ekrana, dok je jedan poslanik predložio potpunu zabranu pametnih telefona u školama.

(EUpravo zato)