Obrazovanje na holandski način: Škola zabranjuje roditeljima da kontrolišu deci ocene - "učenici su pod stresom"

Digitalizacija i 21. vek doneli su to da roditelji istog časa mogu da znaju kakvu su ocenu njihova deca dobila u školi tog dana. Međutim, kako ovo deluje na decu?

Jonathan NACKSTRAND / AFP / Profimedia Srednja škola u Švedskoj

Srednja škola u Holandiji odlučila je da blokira roditeljima pristup ocenama svoje dece tokom jednog tromesečja kako bi smanjila pritisak na učenike da postignu bolje rezultate.

Kao i u mnogim zemljama, u Holandiji učenici moraju da postignu određeni uspeh kako bi prešli u sledeću godinu, ali je škola Jordan – Montesori Licej u Utrehtu otkrila da aplikacija zbog koje roditelji znaju za svaku ocenu svoje dece izaziva stres kod učenika.

Stijn Uitenbogaard, nastavnik ekonomije u ovoj školi, proučavao je 500 učenika, polovinu generacije, i otkrio da su deca čiji roditelji redovno proveravaju aplikaciju ocenjivala svoj stres sa 2,7 od pet. Deca čiji roditelji nisu stalno proveravali aplikaciju prijavila su nivo stresa od dva.

"Ovaj pritisak na učenike da postignu uspeh je, po mom mišljenju, zaista moderan fenomen. Kada sam ja bio u školi, izveštaj se dobijao četiri puta godišnje, ali ste u međuvremenu mogli sami odlučiti kada i šta ćete reći roditeljima. Danas roditelji mogu dobiti obaveštenje na telefonu: ‘Hej, vaše dete je dobilo novu ocenu,’ i dete dolazi kući gde ga roditelji čekaju spremni za razgovor. Ovo je zastrašujuće" rekao je Uitenbogaard.

Nakon što je razgovarao o rezultatima sa rektorom Gertom Lojshelderom, rukovodstvo škole predložilo je mesečnu pauzu u deljenju rezultata. Grupe učenika su reagovale pozitivno, 95 odsto roditelja se složilo, a saveti roditelja su insistirali na suspenziji od 10 nedelja.

Lojshelder, pedagog sa 40 godina iskustva, smatra da anksioznost u vezi sa ocenama u glavnom holandskom školskom sistemu preovladava nad razvojem životnih veština kao što su empatija i fleksibilnost. Montesori metod, rekao je, podrazumeva pružanje učenicima "odgovornosti i vlasništva nad izborima koje prave u svom procesu učenja".

Stefano Guidi 

"Činjenica da roditelji ‘vise’ nad ramenima učenika samo izaziva stress. U našem obrazovnom sistemu uvek kažemo: ‘Imate pravo da pogrešite. Tako učite" rekao je.

Pozitivne reakcije

Lobke Vlaming, direktorka Udruženja roditelja i obrazovanja (Ouders en Onderwijs), rekla je da su reakcije na ovaj pilot projekat bile pozitivne.

"Već neko vreme čujemo za zabrinutost roditelja u vezi s pritiskom na postignuće, kao i o privatnosti dece", izjavila je.

"Možda imaju pravo da ne dele sve informacije o sebi sa svima. A ovo ne bi trebalo da zameni razgovor između škole i roditelja ako stvari ne idu dobro, jer ponekad roditelji čuju za to prekasno".

Škola blizu Utrehta nije jedini glas koji poziva na manji pritisak i opsesiju ocenama u vreme opadanja rezultata iz matematike i jezika, hitnog nedostatka nastavnika i sve većeg broja dece koja napuštaju školu. Ponavljane studije, kao što je izveštaj iz 2021. godine Saveta za obrazovanje Holandije, pozivaju na kasnije testiranje i selekciju kako bi se smanjio stres i unapredile jednake mogućnosti.

Karen Vei, bivša direktorka test-servisa Bureau ICE koja je napisala tezu o tome gde holandski sistem testiranja greši, pohvalila je ovaj eksperiment.

"Ceо naš sistem testiranja znači da deca ne smeju da omanu i da je svaki rezultat važan. Ali ako ne dobijete ‘zadovoljavajuću’ ocenu, trebalo bi da imate šansu da ponovo pokušate … Važno je da razumete" rekla je.

(EUpravo zato/Gardijan)