Malo je reći da su cene nekretnina poslednjih godina porasle širom Evropske unije. Postotak porasta nije svuda isti, ali je postalo sve teže kupiti ili iznajmiti kuću ili stan.
Prema Eurostatu, cene kuća su u proseku porasle za 48 odsto, a kirije za 22 procenta od 2010. Osim toga, kriza troškova života ukazuje da skoro sve postaje skuplje.
Ali, nije samo tržište nekretnina otišlo u nebesa. Sa talasom konkurencije izvan EU, suočavaju se mnoge privredne grane kao što su čelik, hemikalije, poljoprivredna, automobilska, prehrambena i tekstilna industrija - i sve se one bore sa oštrom spoljnom konkurencijom.
Italijanska živopisna regija Emilija-Romanja je u srcu keramičke industrije zemlje i ima godišnji promet od oko 8 milijardi evra. Sektor direktno zapošljava oko 20.000 ljudi, a indirektno je zaposleno još nekoliko hiljada.
Gracijano Verdi, izvršni direktor Italcer grupe, kolekcije vrhunskih kompanija za zidne i podne pločice, rekao je za Euronevs da je italijanski keramički sektor u opasnosti jer kompanije u Indiji izvoze materijal u Evropu po niskoj ceni:
"Za samo nekoliko godina, Indija je imala sedam odsto tržišnog udela u Evropi, a u prošloj godini su porasli za više od 60 odsto", rekao je on.
Napeto takmičenje
Ultra jeftin pribor za jelo iz Kine imao je razoran uticaj na evropska mala i srednja preduzeća. Zaista je malo kompanija u Italiji i Evropi koje još uvek proizvode stono posuđe jer je najveći deo industrije uništen", zaključio je Verdi.
Cene energenata su značajno porasle u Evropi, delom zbog ruske invazije na Ukrajinu, koja je uticala na industriju proizvodnje pločica. Toplotno izolovane peći koje se koriste za pravljenje keramičkih pločica, moraju da se drže na 2.000°C da bi se glina stvrdnula.
Širom Evrope, jeftini uvozi prekomorskih dobavljača koji mogu da obezbede pristupačnije alternative zbog jeftine radne snage i nižih ekoloških standarda predstavljaju pretnju.
Zaštita evropskih preduzeća
Instrumenti trgovinske odbrane, kao što su mere protiv dampinga ili antisubvencionisanja, osmišljene su da zaštite evropska preduzeća.
Neke kompanije izvan EU rade na strategijama lidera u gubitku i drže cene proizvoda niže od troškova proizvodnje kako bi privukle kupce i ušle na nova tržišta.
Međutim, strategije koje vode gubitke mogu naštetiti okolnoj konkurenciji, posebno malim i srednjim preduzećima koja bi mogla biti primorana da drže niske cene kako bi privukla posao.
Kako EU štiti preduzeća od nepoštene trgovinske prakse?
Prakse poput dampinga - kada se proizvod prodaje po nižoj ceni u inostranstvu nego u zemlji porekla i subvencije stvaraju nelojalnu konkurenciju kompanijama iz EU.
EU koristi instrumente trgovinske odbrane (TDI) za borbu protiv ovih praksi.
Na kraju 2023. godine bilo je na snazi ukupno 156 antidampinških mera i 25 antisubvencionih mera za proizvode iz 19 zemalja, kao i jedna zaštitna mera za proizvode od čelika prema svim zemljama.
Uredba o stranim subvencijama pokrenuta je 2023. kako bi sprečila prekookeanske zemlje da pobeđuju na tenderima za javne nabavke vredne više miliona evra oslanjajući se na državnu pomoć.
Ines Van Lierde iz industrijskog saveza AEGIS Europe rekla je za Euronevs da kada se država ponaša kao neograničeni bankar i ubacuje velike količine novca u posao, može izgraditi beskrajne kapacitete i stvoriti nelojalnu konkurenciju.
"Rizkujemo da imamo možda najčistiju atmosferu sa nultom emisijom jer ćemo izgubiti našu industrijsku mrežu", rekla je ona.
Točkovi promena
Bilo da se radi o biciklima, keramici ili drugim evropskim preduzećima, industrije moraju da se takmiče u jednakim uslovima da bi preživele i napredovale.
Carine u stilu antidampinga osmišljene da zaštite evropsku industriju električnih bicikala uvedene su 2019. godine, zbog čega je uvoz iz Kine opao za više od 80 odsto.
Nijland, porodična firma u Holandiji, proizvodi bicikle za teret i negu za osobe sa poteškoćama u kretanju.
Direktor Koen Nijland je objasnio zašto je veliki vernik u domaće proizvode.
"Bicikli moraju biti zaista bezbedni, moraju biti visokog standarda. Sve to držimo u kući - dizajn, konstrukciju, farbanje , montaža točka i finalna montaža i kontrola kvaliteta."
Lokalna proizvodnja stvara radna mesta u zajednici i može imati pozitivan uticaj na lokalnu ekonomiju
Spin-off biznis Cargo Cicling proizvodi bicikle za dostavu i upravo je isporučio nekoliko Chariot FS2 bicikala DHL-u u Antverpenu. Nadamo se da će oni smanjiti zagađenje vazduha u gradovima, plus pružiti zdravstvene beneficije, uključujući manje stresa za vozače. Bicikli će preći kilometre tokom svog životnog veka, tako da su opet bezbednost i kvalitet najvažniji.
"Ovi bicikli se koriste grubo koliko možete zamisliti. Da bismo bili sigurni da će preživeti teret posla i da su bezbedni, radimo mnogo testiranja", rekao je komercijalni direktor kompanije Jeroen Beumer.
"Morate da imate dobre proizvode i visok kvalitet, tako da će zaštita u smislu postavljanja normi i standarda biti veoma važna za budućnost naše industrije", rekao je on.
Pored toga, lokalna proizvodnja stvara radna mesta u zajednici i može imati pozitivan uticaj na lokalnu ekonomiju.
"Poslovi, s obzirom da pravimo ove proizvode ovde u našoj zemlji, znače i otvaranje radnih mesta ovde za ljude na lokalu", zaključio je on.
(M.A./EUpravo zato/Euronews)