U procesu pristupnih pregovora Srbije Evropskoj uniji, jedna od važnih tema je i poslovno okruženje, prilike i mogućnosti koje Srbija pruža kompanijama koje imaju svoja predstavništva u našoj zemlji.
Privredne komore kao spona tih odnosa imaju najbolji uvid u to kakva je situacija "na terenu", a odgovore na pitanja kako možemo da izgradimo još veće poverenje i stvorimo još poslovnih prilika, daje Sanja Ivanić, direktorka Francusko-srpske privredne komore.
Kako ocenjujete trenutno okruženje za poslovanje kompanija u Srbiji?
- Već godinama unazad Srbija privlači strane investitore zahvaljujući dobrim uslovima poslovanja. Među ključnim prednostima koje naša zemlja nudi, kompanije ističu visoko kvalifikovanu radnu snagu, konkurentne troškove poslovanja te spremnost države da pruži različite oblike podrške stranim ulagačima putem subvencija i drugih stimulativnih mera.
Ipak, suočavamo se i s izazovima koji su karakteristični za ekonomije u tranziciji, što može otežati neke procese u poslovanju, smanjiti reaktivnost preduzeća i komplikovati dugoročno planiranje. Stabilni zakonski okviri su ključni za svako preduzeće jer omogućavaju predvidljivost poslovanja, dugoročno planiranje i razvoj. Činjenica da je Srbija kandidat za članstvo u Evropskoj uniji garantuje određenu usklađenost sa evropskim propisima i procedurama, ali je potrebno nastaviti s radom na poboljšanju zakonodavnog okvira. Pozitivni efekti reformi mogu se videti relativno brzo, kao što je bio slučaj sa unapređenjem procedure dobijanja građevinskih dozvola, što je značajno doprinelo atraktivnosti Srbije za investitore.
Kako Francusko srpska privredna komora doprinosi poboljšanju poslovnog okruženja?
- Naša osnovna misija je rad na poboljšanju bilateralnih odnosa, pa samim tim i stvaranje poslovnih prilika između francuskih i srpskih preduzeća. Trudimo se da doprinosemo opštem poboljšanju poslovnog okruženja kroz povezivanje, promociju investicija, podršku poslovnim inicijativama i podršku članovima u širem smislu.
Činjenica da je Srbija kandidat za članstvo u Evropskoj uniji garantuje određenu usklađenost sa evropskim propisima i procedurama, ali je potrebno nastaviti s radom na poboljšanju zakonodavnog okvira.
Mi imamo dve glavne vrste aktivnosti: sa jedne strane radimo na umrežavanju preduzeća članica naše Komore u Srbiji i pomažemo im da unaprede poslovanje, a sa druge strane pružamo ekspertsku podršku preduzećima iz Francuske koja žele da posluju u Srbiji. Od nastajanja Komore 2009. g. mi smo pokretači različitih inicijativa za saradnju među komorama i udruženjima u Srbiji, kao i u regionu.
U tom smislu organizujemo i veliki regionalni forum u junu: France – Western Balkans: Production, supply chain and ESG practices, koji će biti prilika da se preduzeća iz 6 zemalja zapadnog Balkana sretnu sa francuskim firmama, ali i međusobno i, nadamo se, pokrenu zajedničke projekte.
Šta zajedno možemo da uradimo da izgradimo poverenje?
- Verujem da uspešna saradnja između Srbije i Evropske unije počiva upravo na izgradnji poverenja. Zajedno možemo raditi na otvorenom dijalogu i razmeni informacija kako bismo bolje razumeli potrebe, očekivanja i perspektive svih strana. Kroz transparentnost u procesima i odlukama, kao i doslednost u ispunjavanju obaveza, gradimo temelj za održivu saradnju. Važno je takođe uključiti kako građane tako i poslovne zajednice u procese donošenja odluka, omogućavajući im da aktivno doprinesu oblikovanju politika i projekata koji će imati pozitivan uticaj na njihove živote. Neophodno je kontinuirano evaluirati i prilagođavati strategije u skladu sa potrebama i povratnim informacijama kako bismo ojačali partnerstva za prosperitet Srbije i Evropske unije.
Da li platforme poput EUpravo zato mogu da doprinesu boljem razumevanju i poboljšanju poslovnih odnosa?
- Platforme poput EUpravo zato imaju potencijal da značajno doprinesu boljem razumevanju i poboljšanju poslovnih odnosa između Srbije i Evropske unije. Pružanje transparentnih informacija o inicijativama EU i njihovom uticaju na Srbiju omogućava poslovnim subjektima bolje razumevanje okruženja u kojem posluju. To može olakšati donošenje odluka, identifikaciju poslovnih prilika i smanjiti rizike. Osim toga, edukativni resursi koje pružaju ove platforme mogu pomoći u jačanju kapaciteta poslovnih subjekata, posebno malih i srednjih preduzeća, što može doprineti njihovoj konkurentnosti na tržištu.