Kada su vlasti francuskog Klermon-Ferana odlučile da potpuno preurede grad, znali su da to neće biti lak poduhvat.
Veliki broj stanovnika je često sedao za volan iako im je trasa putovanja dugačka svega tri kilometra.
Bilo je jasno da su građani više posvećeni automobilima nego pešačenju ili vožnji biciklom, pa je cilj bio da se stvori održiviji, zeleniji i pristupačniji grad do 2026. godine.
Uvedene su neke potpuno nove linije, a vozila će biti električna.
Ideja projekta InspiRe je da 90 odsto stanovnika bude na manje od 300 metara od bilo koje stanice javnog prevoza, smanjujući tako zavisnost od automobila. Svaki stanovnik treba da bude udaljen najviše 30 minuta od ključnih mesta - medicinskih centara, škola, posla i slično.
Pešaci i biciklisti su na prvom mestu u korišćenju javnih prostora, a onda slede javni prevoz, zelenilo, saobraćaj lokalnih stanovnika, parkinzi i tranzitni saobraćaj.
Na ulazu u grad su postavljeni parkinzi posle čega vozač može da pređe na bicikl ili gradski prevoz. Cene parkinga su osmišljene tako da se građani hrabre da odustanu od korišćenja automobila i odluče se za pešačenje ili bicikl.
Osim toga, posađeno je najmanje 3.000 stabala duž novih trasa, a koriste se lokalne i izdržljivije biljne vrste koje doprinose bioraznolikosti i otpornosti na klimatske promene.
Ceo projekat vredi oko 325 miliona evra.
Ali, ono što odlikuje ovo specifično "renoviranje" grada jeste što je javnost u potpunosti uključena u svaku fazu radova.
To je nešto što bi moglo mnogo više da se primenjuje i u Srbiji, a evo kako to izgleda u praksi.
Kako svi stanovnici učestvuju u sprovođenju infrastrukturnih radova?
Francuska je posebna po tome što već 30 godina ima nezavisno telo koje se bavi organizovanjem javnih debata o temama od javnog značaja koje bi mogle da imaju uticaj na životnu sredinu.
Pod parolom "Vaša reč ima moć", svaki pojedinac ima priliku da iskaže svoj stav o nekom projektu koji može da utiče na njegovu svakodnevicu i kvalitet života.
Obično investitor koji pokreće radove kontaktira Nacionalnu komisiju za javne rasprave u Parizu kako bi se debatovalo o spornim pitanjima. Saslušavaju se i prikupljaju sva razmišljanja građana, udruženja i privrednih komora. Procenjuje se da Komisija organizuje godišnje oko 120 javnih debata o različitim temama. Razgovori obično traju oko tri do šest meseci posle čega se objavljuje izveštaj, a rukovodilac projekta ima tri meseca da odgovori na njega. U krajnjem slučaju, može se u potpunosti odustati od projekta ukoliko se utvrdi da nije u skladu sa javnim interesima.
Iako se radi o višemesečnom procesu, organizovanje javnih debata je veoma važan deo posla i niko to ne posmatra kao protraćeno vreme.
U slučaju Klermon-Ferana, oblasti sa oko 300.000 stanovnika, najmanje 5.000 ljudi je raspravljalo o strategijama mobilnosti što je dovelo do 22 konkretne obaveze koje su uključene u zvanični Plan urbane mobilnosti.
Razgovori u garažama i nadoknada štete za trgovce
Tokom proteklih nekoliko godina održani su brojni sastanci i radionice, a osmišljen je i "inspirativni" autobus koji je obišao 19 opština.
Zanimljivo je da jedno od glavnih pravila komunikacije sa građanima glasi da nema zvaničnih obraćanja i govora već se sve svodi na "raspravu uz kafu ili aperitiv". Naime, građani sami mogu da predlože koliko bi trotoari ili kolovozi trebalo da budu široki, kuda bi trebalo da se kreću linije javnog prevoza slično.
Tokom pandemije, sa meštanima se razgovaralo i u garažama ili preko Zuma.
Poseban fokus je bio na trgovcima jer ukoliko izvodite radove na ulicama to najviše utiče na dostavu robe. Uvažene su sugestije građana da prostori za dostavu ispred objekata nisu bili adekvatni, a trgovcima je ponuđena i nadoknada štete ukoliko radovi ometaju njihovo poslovanje. Kako se ističe, "radnici manje kukaju" ako znaju da će im nadležne službe nadoknaditi pretrpljenu štetu.
Kako bi svi bili informisani na pravi način, redovno se objavljuju izveštaji i informacije o izmenama u saobraćaju, organizuju konferencije za medije, a svako naselje je predstavljeno na društvenim mrežama tako da blagovremeno možete pratiti šta se događa u vašem kraju.
Građani mogu onlajn ili poštom slati svoje sugestije i primedbe, a poseban tim od 6 medijatora je zadužen da šeta gradom i informiše stanovnike o promenama u Klermon-Fermanu. Kada se uvela biciklistička staza u ulici gde ranije nije postojala, medijatori su građane učili kako se da se što bolje snađu u vožnji.
Ukoliko ni to nije dovoljno, može se posetiti tzv. Kuća InspiRe gde se mogu dobiti sve informacije o radovima ili videti snimci i fotografije o budućem izgledu grada.
Pokrenut je i poseban telefonski broj koji je od 2021. godine primio skoro 2.000 poziva.
Rukovodioci projekta InspiRe, koji su gostovali i u Beogradu na seminaru Ekoopština, kažu da među njima postoji neprekidna volja da se svima odgovori na što precizniji način, uz spremnost da se izađe na teren.
Ideja je da stanovnici ne budu pasivni akteri već aktivni donosioci odluka. Iako se ne može svima udovoljiti, vrlo je važno da se čuju različita mišljenja.
(EUpravo zato)