Ni 5, ni 10, već 100 EUR! Stigao predlog o novoj ceni za ulaz u Veneciju, lokalci su besni zbog "škrtih" turista

Mali biznisi u Veneciji kritikuju turiste koji dođu na jedan dan, ne potroše svoj novac tu i prosto odu sa ostrva uveče.
Venecija Foto: Yavuz Sariyildiz/Shutterstock

Venecija je preplavljena turistima sa malim budžetima koji "ne potroše ni cent", pa bi svaki posetilac trebalo da plati čak 100 evra da bi ušao u grad, smatra jedan od najistaknutijih privrednika u tom italijanskom turističkom biseru.

"U vanrednom smo stanju, turisti više ništa ne kupuju. Ja bih im naplaćivao 100 evra po osobi", poručio je Setrak Tokacijan, vlasnik istorijske zlatarske radnje i predsednik udruženja preduzetnika Trga Svetog Marka, u srcu Venecije.

Grad već primenjuje naplatu ulaza od 5 do 10 evra po osobi za jednodnevne izletnike, prema spornoj odluci gradskog veća donetoj prošle godine. Međutim, Tokacijanov predlog ide znatno dalje.

On posebno kritikuje turiste koji odsedaju u jeftinim kampovima na kopnu, pa autobusima dolaze u grad.

"Svaki dan gledam reke ljudi koji dolaze bez ikakvog cilja. Vode ih vodiči, voze se gondolama, taksijima po vodi, jure sa jednog kraja grada na drugi a niko ništa ne kupuje", rekao je on.

"Stignu ujutru, odu popodne, a da nisu potrošili ni evro. Nažalost, to je zaista loš oblik turizma".

Prema njegovim rečima, luksuzne radnje sve više pate zbog "brzih" turista koji malo troše.

"Više ne viđate ljude sa kesama iz brendiranih prodavnica, kao nekada. Ako i kupe nešto, to su jeftine kopije torbi i kaiševa od nelegalnih uličnih prodavaca, najčešće migranata iz Senegala i Bangladeša".

Tokacijan je naveo i da su "porodice koje dele jedno jelo u restoranu, redovi za česme jer niko ne želi da kupi vodu" postali svakodnevna slika Venecije.

"Gde su nestali oni lepi ljudi, istinski zaljubljenici u grad, oni koji ga poštuju i donose nešto vredno?", upitao je.

Gužva u Veneciji Foto: Anna Yordanova/Shutterstock

Ističe da "legalne radnje ne prodaju ništa, dok ulični prodavci zarađuju stotine evra dnevno prodajući ilegalnu robu. Je l’ to pošteno?", pita.

Teška ekonomska situacija

Ipak, Roberto Pančijera, predsednik drugog lokalnog udruženja trgovaca Confcommercio Venezia, smatra da nije u redu demonizovati turiste sa skromnijim budžetom.

On navodi da je Venecija u teškoj ekonomskoj situaciji zbog šireg konteksta, ratova u Gazi i Ukrajini, inflacije, rasta troškova života i potencijalnih trgovinskih ratova koje najavljuje Donald Tramp.

 Još jedan udarac lokalnim prodavnicama zadala je i ekspanzija onlajn kupovine.

"Turisti često slikaju izloge, a onda traže slične i jeftinije stvari na internetu", rekao je Pančijera.

Naplata za ovu godinu završena

Gradonačelništvo Venecije saopštilo je da je naplata ulaza za ovu godinu završena. Tokom 54 "udarne" turističke smene, više od 720.000 ljudi platilo je između 5 i 10 evra, čime je grad inkasirao 5,4 miliona evra. Prošle godine, kad je taksa prvi put uvedena, naplaćivala se na 29 dana i donela je 2,4 miliona evra.

Kritičari tvrde da ova mera nije smanjila broj posetilaca niti popravila kvalitet turizma. Sve više Venecijanaca napušta grad, koji se, upozoravaju oni, pretvara u "kulturni Diznilend". Na to je nedavno ukazalo i spektakularno venčanje milijardera Džefa Bezosa sa američkom novinarkom Loren Sančez, događaj vredan desetine miliona dolara, održan upravo u Veneciji.

Broj stanovnika grada je od 1950-ih opao sa više od 170.000 na svega oko 48.000 danas.

Karta za Veneciju iznosi 5 evra Foto: RaffMaster/Shutterstock

Uprkos kritikama, gradske vlasti tvrde da je ulaznica važan korak u borbi protiv masovnog turizma. Venecija je u aprilu prošle godine postala prvi grad na svetu koji je uveo sistem plaćanja za ulaz turista.

"Sistem je dobro funkcionisao i u drugoj godini, pokazalo se da možemo da uskladimo cilj kontrole broja turista sa očuvanjem dostupnosti i transparentnosti", rekao je gradski zvaničnik Mičele Cuin.

Dodao je da se prihod koristi isključivo za projekte od kojih koristi imaju stanovnici.

Simone Venturini, odbornik za turizam, najavio je analizu prikupljenih podataka kako bi se budućim turističkim tokovima bolje upravljalo.

U pokušaju da ublaži pritisak masovnog turizma, grad je uveo i dodatne mere: ograničio je veličinu turističkih grupa na najviše 25 osoba, a vodičima zabranio korišćenje razglasa kako ne bi remetili druge posetioce.

(EUpravo zato)