Unframed (neuokvireni) turizam podrazumeva odbacivanje unapred definisanih ruta, scenografije i atrakcija koje su često stvorene da zadovolje očekivanja turista.
Umesto toga, promoviše otkrivanje mesta kroz lokalne ljude, svakodnevicu, običaje i prirodu - bez skrivenih kulisa.
Ovaj oblik turizma podržava ideju da putnik ne treba da "konzumira" destinaciju, već da bude njen gost u pravom smislu te reči.
U fokusu su manje poznate lokacije, porodični smeštaji, lokalna hrana i direktna interakcija s meštanima.
Prednosti unframed turizma
Prednosti ovakve vrste turizma su brojne, po sve, a spomenućemo samo neke koje su najvidljivije.
- Autentičnost - Posetioci dobijaju realnu sliku o mestu i ljudima, bez turističkih iluzija.
- Održivi razvoj - Očuvanje prirodnih i kulturnih resursa dolazi u prvi plan.
- Podrška lokalnoj ekonomiji - Koristi idu direktno malim biznisima, zanatlijama i domaćinstvima.
- Ovaj pristup doprinosi i razvoju svesti o odgovornom putovanju, uz podsticanje putnika da se uključe u aktivnosti poput čišćenja plaža, volontiranja ili učenja o lokalnim ekosistemima.
Mane i izazovi
Unframed turizam, iako osvežavajuća alternativa, suočava se s brojnim izazovima.
Nedostatak infrastrukture i slabija promocija mogu ograničiti broj posetilaca. Takođe, ako nije pravilno regulisan, može doći do preopterećenja i narušavanja resursa koje zapravo želi da zaštiti.
Primer iz prakse: Belize
Centralnoamerička država Belize jedan je od primera uspešne primene ovog pristupa.
Pod sloganom Undiscovered and Unspoiled (Neotkriveno i netaknuto), Belize promoviše ekološki odgovoran turizam, zasnovan na malim zajednicama, divljoj prirodi i kulturi koja nije prilagođena turistima, već otkrivena baš takva kakva jeste.
Sve u svemu, unframed turizam nije samo nova turistička ponuda. To je filozofija putovanja.
U eri klimatskih promena, pretrpanih gradova i sve veće potrebe za povezanošću s prirodom i ljudima, ovakav pristup nudi odgovoran, smislen i održiv način da upoznamo svet. A možda i da se bolje upoznamo sa sobom.
(M.A./EUpravo zato)