I Skandinavci pozivaju na trgovinski bojkot! Njihova "rak rana" su američki proizvodi, evo šta ih je naljutilo

Skandinavski potrošači ogorčeni zbog preokreta u politici američkog predsednika Donalda Trampa u Ukrajini počeli su da bojkotuju robu i usluge "made in USA".

Foto: dodotone/Shutterstock

Na društvenim mrežama u Danskoj i Švedskoj poslednjih dana pojavilo se više grupa koje imaju cilj da pomognu potrošačima da pronađu alternative američkim proizvodima u trgovini. Fejsbuk grupe namenjene bojkotu protiv američkih proizvoda imale su po oko 63.000 članova.

Šveđani se pozivaju da ne kupuju proizvode i usluge nekih od vodećih američkih brendova, među kojima su McDonald's, Coca-Cola, Nike, Levi's, Netflix, Google i Airbnb.

"Naravno, vrlo je teško dosledno i dugoročno bojkotovati američke proizvode, ali ako želite da učinite nešto, a ne znate odakle da počnete, ovo može biti mala pomoć", napisala je Agneta Gotberg Henrikson u švedskoj grupi na Fejsbuku, priloživši spisak američkih proizvoda koji kruži internetom. Na listi su s leve strane navedeni poznati američki brendovi, dok su s desne predložene švedske ili evropske alternative.

Želite KFC? Bolje je da odete na roštilj u lokalni restoran, predlažu administratori grupe.

Problematične zamene

Međutim, mnoge od ovih alternativa su diskutabilne.

Na primer, članovima grupe se savetuje da izaberu francuski Pežo umesto Tesle. Ipak, vlasnik Pežoa, kompanija Stelantis, poseduje i nekoliko američkih brendova, uključujući Džip.

Kupcima koji traže nove patike Najk preporučuje se da kupe Salomon, koji pripada finskoj grupi Amer Sports. Međutim, ta kompanija je takođe listirana na njujorškoj berzi.

Izbegavanje američkih proizvoda, dakle, zaista može biti teško.

Poslednjih nedelju dana, Gotberg Henrikson, menadžerka projekata iz južne švedske regije Skone, pokušava da ne troši novac na američku robu.

Priznaje da to nije uvek lako, posebno kada su u pitanju tehnologija i onlajn servisi.

"Pomalo je ironično što se ova grupa (koja je pokrenula bojkot) najviše oslanja na Fejsbuk. Voleli bismo da ga bojkotujemo, ali pronaći alternativnu društvenu mrežu koja nije u američkom vlasništvu gotovo je nemoguće", rekla je za AFP.

Evropske zvezde i potrošački izbori

U Danskoj je vlasnik nekoliko lanaca supermarketa odlučio da evropske proizvode obeleži zvezdicom, kako bi kupcima olakšao izbor.

Ova inicijativa pokrenuta je zbog velikog interesovanja potrošača, napisao je na LinkedInu Anders Hag, direktor maloprodajnog lanca Salling Group.

Šveđanin Rejdar Svedal (71) rekao je za AFP da je odlučio da bojkotuje sve američke proizvode nakon što je Donald Tramp 28. februara imao žestoku raspravu sa ukrajinskim predsednikom Volodimirom Zelenskim u Ovalnom kabinetu.

Svedal kaže da mu nije bilo teško da se odrekne bar dela američkih proizvoda.

"Mislim da 99 odsto Evropljana može da živi bez 70 odsto američkih proizvoda. Uticaj bi tada bio ogroman", rekao je za AFP.

Koliko bojkoti zaista utiču na ekonomiju?

Ipak, stručnjaci smatraju da će efekti ovog bojkota verovatno biti ograničeni.

"Iskustvo pokazuje da je veoma teško postići značajne ekonomske posledice putem dobrovoljnih (potrošačkih) bojkota", rekao je Olof Johanson Stenman, profesor ekonomije na Univerzitetu u Geteborgu.

Njegova koleginica Eva Osijanson dodaje da su ovakvi bojkoti obično kratkog daha i da imaju minimalan ekonomski uticaj.

(EUpravo zato/AFP)