Samo jedna vožnja u poznatom nemačkom gradu je oko 500 dinara, Zagreb među najjeftinijima: Koliko košta prevoz u Evropi

Prema analizi platforme za iznajmljivanje stanova HousingAnywhere, mobilnost čini oko 12,5 odsto mesečnih troškova prosečnog domaćinstva u Evropskoj uniji.

Javni prevoz u Minhenu Foto: Chris Redan/Shutterstock

Brz odlazak u grad radi kupovine ili kafe postao je pravi luksuz, i to ne samo zbog rastućih cena u supermarketima i kafićima. Čak je i vožnja autobusom ili vozom značajan udarac za novčanik, a nigde u Evropi izgleda da nije tako skup javni prevoz kao u trećem najvećem gradu Nemačke - Minhenu.

Prema analizi platforme za iznajmljivanje stanova HousingAnywhere, mobilnost čini oko 12,5 odsto mesečnih troškova prosečnog domaćinstva u Evropskoj uniji. Zato je platforma uporedila cene javnog prevoza u 54 velika evropska grada, analizirajući cene najjeftinijih pojedinačnih karata za centar grada i standardne cene mesečnih propusnica, piše Bild.

Ni u jednom drugom gradu pojedinačna vožnja autobusom, metroom ili tramvajem nije tako skupa kao u Minhenu, gde košta zapanjujućih 4,10 evra. Odmah iza bavarske metropole je Stokholm sa cenom od 3,94 evra, dok je na trećem mestu nemački grad Hamburg, sa cenom od 3,90 evra. Ali to nije sve. Nemačka čvrsto drži visoke pozicije na listi: Frankfurt i Berlin dele četvrto mesto sa cenom od 3,80 evra. Keln je peti sa 3,70 evra. Slede Hanover, Esen, Diseldorf i Dortmund, gde karta košta 3,60 evra.

Za potpuni kontrast, dovoljno je pogledati ka istočnoj i južnoj Evropi. U glavnom gradu Hrvatske, Zagrebu, ista vožnja, prema istraživanju, košta samo 53 centa.U glavnom gradu Rumunije, Bukureštu, karta košta 60 centi, u Varšavi 80 centi, a u Sofiji 82 centa.

Mesečne karte i više od 200 evra

Kada je reč o mesečnim cenama karata, situacija je slična. Apsolutni rekorder je London, gde mesečna karta košta najmanje 204,32 evra. : Frankfurt (110,30 evra), Berlin (106,50 evra), Lajpcig (104,90 evra), Keln (102,10 evra).

Ove cene deluju prilično zbunjujuće, s obzirom na to da u Nemačkoj postoji "Deutschlandticket" za 58 evra mesečno, koja omogućava neograničeno korišćenje lokalnog prevoza širom zemlje. S druge strane, putnici u Bukureštu plaćaju samo 16 evra za mesečnu kartu, što je najjeftinije od svih analiziranih gradova. Nešto više, 17,70 evra, potrebno je u Sevilji, dok su Barselona (22 evra) i Prag (22,05 evra) na trećem i četvrtom mestu kao najpristupačniji.

Transportni operater MVV sa sedištem u Minhenu poslednji put je podigao cene početkom 2025. godine. Povećanje od 4,9 odsto bilo je znatno iznad stope inflacije. Tadašnji direktor, Bernd Rozenbuš, izjavio je: „Razumljivo je da je svako povećanje cena neprijatno, ali s druge strane, suočavamo se sa masovnim povećanjem troškova plata i materijala koje moramo da pokrijemo.“

Na pitanje nemačkih medija, MVV je rekao da je Minhen, kada se pogledaju mesečne mape, zapravo jedan od najpristupačnijih velikih gradova u Nemačkoj. Što se tiče pojedinačnih karata, tvrde da se može uštedeti kupovinom karte za više polja (tzv. "Streifenkarte") za 17,80 evra. Korišćenjem ove opcije, koja zahteva dva polja, cena jedne vožnje pada na prihvatljivijih 3,56 evra.

(EUpravo zato)