Ljubitelji biciklizma od marta do oktobra ove godine, svakog poslednjeg vikenda u mesecu, mogu da uživaju u vožnji do Rumunije.
Imaće priliku da voze preko graničnog prelaza Srpski Itebej - Otelek, omogućavajući povezivanje zajednica kroz ekološki održivu mobilnost na kopnu i vodi.
Predstojeći datumi:
29–30. mart – biciklizam
26–27. april – biciklizam
23–25. maj – kombinacija biciklizma i vožnje čamcem
Radno vreme graničnog prelaza (potreban važeći lični dokument – lična karta ili pasoš):
- 07:00 – 19:00 (srpska strana)
- 08:00 – 20:00 (rumunska strana)
Uz finansijsku podršku Evropske unije kroz Interreg-IPA Program prekogranične saradnje Rumunija-Srbija (2014–2020), biciklisti sada mogu lako da istraže ovu regiju.
Staza Temišvar-Zrenjanin, dužine 70 km, koja prati tok reke Begej, jača prekograničnu saradnju, promoviše održivi turizam i doprinosi razvoju lokalnih zajednica.
Upoznajte kanal Begej
Nakon potpisivanja mira u Karlovcu, 1718. godine, pod nadzorom grofa Florimunda Mersija, Austrija je uzvodno od Temišvara započela izgradnju kanala kojim bi se prevozila drvna građa potrebna za izgradnju naselja i industrijskih objekata u poljoprivrednom regionu Banata. Istovremeno, otpočeli su i radovi na probijanju 70 kilometara dugog kanala između Temišvara i Kleka-Plovni Begej. Kanal Begej postao je važan transportni plovni put, koji je tokom istorije dodatno unapređivan izgradnjom prevodnica.
Ovaj novi kanal, koji je završen 1756. godine, zamenio je Stari Begej u koji se do tada ispuštala voda u tom regionu. Ipak, novi kanal nije uvek bio plovan zbog niskih vodostaja tokom sušnih sezona. Da bi se to predupredilo 1759. godine iskopan je napajajući kanal u blizini grada Koštelj u Rumuniji, koji je povezao reku Tamiš sa plovnim Begejem. Tokom ovog perioda Kanal Begej postao je važan plovni put.
Plovidba je zaustavljena 1958. godine na jugoslovensko-rumunskoj granici zbog političkih i ekonomskih razloga. U tom periodu gotovo da nije bilo transporta, koji je potpuno obustavljen 1979. godine.
Obnova Kanala Begej
Zahvaljujući projektu "Obnova navigacione infrastrukture na kanalu Begej", sprovedenom u okviru programa prekogranične saradnje, obezbeđena su sredstva za obnovu prevodnica u Kleku i Srpskom Itebeju, kao i za izgradnju pristana u Zrenjaninu.
Ukupna vrednost radova na revitalizaciji i izgradnji ovih objekata jeste oko dva miliona evra, od čega je 85 odsto finansirano iz nepovratnih sredstava Evropske unije, dok je 15 odsto obezbedilo Javno vodoprivredno preduzeće Vode Vojvodine.
(EUpravo zato/mei.gov.rs)