Volkswagen (VW) jedan je od najpoznatijih evropskih proizvođača automobila. Iz njihove kuhinje izašli su Golf, Pasat, Tuareg. Međutim, u poslednjih godinu dana prolaze finansijsku krizu i postaju jedan od simbola ekonomskog pada Nemačke. Ipak, dok prodaja automobile posustaje, jedan manje poznat proizvod ovog giganta doživljava procvat – njihove kobasice.
Ova kobasica, nezaobilazni obrok radnika Volkswagena, svakodnevno se služi u fabričkim kantinama i obližnjim supermarketima. Sada je zvanično postala najprodavaniji proizvod kompanije.
"Više od 8 miliona Volkswagen originalnih currywursta (ime kobasice) – to je novi prodajni rekord za nas", pohvalio se na društvenim mrežama šef ljudskih resursa VW-a, Gunar Kilijan.
Currywurst – iseckana kobasica prelivena paradajz sosom, posuta karijem i ponekad paprikom – jedno je od omiljenih jela u Nemačkoj. VW je prošle godine prodao čak 8,5 miliona svojih kobasica, što je povećanje od 200.000 u odnosu na 2023, potvrdio je portparol kompanije.
Automobilski gigant u problemima, ali kobasice idu kao alva
VW, koji decenijama važi za simbol nemačke privredne moći, trenutno nema mnogo razloga za slavlje. Finansijski izveštaj pokazuje da je neto dobit kompanije pala za 30,6 odsto u odnosu na prethodnu godinu, zbog visokih proizvodnih troškova i smanjenih prodaja u Kini.
Ova grupacija od 10 brendova, među kojima su Audi, Seat i Škoda, prošla je kroz tešku 2024. godinu, obeleženu dugim i napetim pregovorima sa nemačkim sindikatima. Spor je završen u decembru dogovorom da se do 2030. godine ukine 35.000 radnih mesta.
Finansijski direktor VW-a, Arno Antlik, izjavio je da je "smanjenje troškova i povećanje profitabilnosti" ključni cilj kompanije. Takođe je dodao da VW očekuje rast prihoda u 2025. godini do pet odsto u odnosu na 2024.
Međutim, kompanija priznaje da se suočava sa ozbiljnim izazovima, uključujući političku nestabilnost, trgovinska ograničenja i geopolitičke tenzije. Neizvesnost dodatno raste zbog pretnje Donalda Trampa da uvede 25 odsto carine na vozila proizvedena u EU.
Tajni recept, fabrički kod i pobuna radnika
I dok se Volkswagen bori sa globalnim krizama, njegove kobasice nastavljaju da dominiraju. VW currywurst se proizvodi u fabrici u okviru kompanije, a recept je poznat samo nekolicini zaposlenih.
Ovaj specijalitet, prvi put uveden 1973. godine, toliko je važan za kompaniju da je dobio zvaničnu oznaku Volkswagen Originalteil (Originalni deo VW-a) i sopstveni fabrički broj: 199 398 500 A.
Godine 2021, odluka menadžmenta da izbaci currywurst iz menija kantine u sedištu kompanije u Volfsburgu izazvala je pobunu među radnicima.
Među onima koji su osudili ovu odluku bio je i bivši nemački kancelar Gerhard Šreder, veliki ljubitelj ovog jela, koji je kobasicu nazvao "energetskom pločicom kvalifikovanog radnika". Zbog ogromnog nezadovoljstva zaposlenih, VW je bio primoran da vrati currywurst na meni, uz javno izvinjenje rukovodstva.
U vremenu kada prodaja automobila posrće, izgleda da se Volkswagen može osloniti bar na – svoje kobasice.
(EUpravo zato)