Severna Makedonija je 2025. godinu započela ambiciozno. Sredinom januara otvorena su dva važna projekta u saobraćaju. Prvo je 14. januara svečano pušten u rad brzi put Gradsko-Drenovo, a svega nekoliko dana kasnije, 17. januara, zvanično je otvorena obnovljena železnička deonica između Kumanova i Beljakovca.
Ovi projekti, ostvareni uz podršku Evropske unije, Vlade Severne Makedonije i međunarodnih partnera poput EBRD-a, će poboljšati bezbednost na putevima, povezati region i podstaći privredni rast. Predstavnici Transportne zajednice koji su prisustvovali otvaranju su naglasili koliko su ovi projekti važni za celu saobraćajnu mrežu Zapadnog Balkana.
Novi brzi put između Gradskog i Drenova će promeniti način na koji se ljudi i roba kreću kroz region. Vreme putovanja će biti kraće, a veze između Severne Makedonije i Grčke jača, što će otvoriti nove mogućnosti za trgovinu i privredu. Lokalno stanovništvo duž puta imaće koristi zbog čistijeg vazduha, manje buke i sigurnijih prelaza, jer će tranzitni saobraćaj biti preusmeren.
Otvaranje deonice Koridora VII
Pažnja je u prethodnih nekoliko dana bila usmerna i na železnicu. Otvoren je prvi deo Koridora VIII, važnog puta koji će povezati Skoplje i Sofiju, spajajući Jadransko i Crno more. Nova železnička deonica između Kumanova i Beljakovca putnicima omogućava brža i udobnija putovanja, a privreda dobija bolje mogućnosti za prevoz robe.
Ova deonica je deo Koridora Zapadni Balkan–Istočni Mediteran, jednog od devet delova Trans-evropske transportne mreže (TEN-T), koja povezuje Zapadni Balkan sa Evropskom unijom. Ovaj koridor ne samo da olakšava trgovinu i putovanja, već i pomaže regionu da se bolje ekonomski poveže sa EU.
Koridor Zapadni Balkan–Istočni Mediteran spaja centralne evropske države s lukama Jadranskog i Istočnog Mediterana preko Zapadnog Balkana. Prolazi kroz osam država članica EU: Austriju, Sloveniju, Hrvatsku, Mađarsku, Bugarsku, Grčku, Kipar i Italiju, kao i kroz ceo Zapadni Balkan.
(EUpravo zato/Transport Community)