Na 1.000 ljudi nema ni čitava 2: Evo kakvo je stanje na nivou EU kada su u pitanju autobusi

Stepen motorizacije gotovo da se nije menjao u poslednjih deset godina.
Autobusi u Frankfurtu Foto: Shuttershtock

U 2024. godini u Evropskoj uniji bilo je registrovano 737.142 autobusa i minibuseva (uključujući trolejbuse, mini-autobuse i mini-kočije), što znači 1,6 autobusa na 1.000 stanovnika. Ovaj stepen motorizacije gotovo da se nije menjao u poslednjih deset godina, dok je broj putničkih automobila na 1.000 stanovnika u istom periodu značajno porastao (sa 506 u 2014. na 578 u 2024).

Najviše autobusa na 1.000 stanovnika imala je Malta (4,6), zatim Luksemburg (4,0) i Estonija (3,7). Najniži odnos zabeležen je u Holandiji (0,5), Nemačkoj (1,0) i Austriji (1,2).

Ovi podaci potiču iz statistike o transportnoj opremi koju je Eurostat objavio. Tekst donosi nekoliko nalaza iz detaljnijeg članka "Statistics Explained" koji se bavi transportnom opremom.

U proseku je 5,1 odsto voznog parka autobusa u EU obnovljeno tokom 2024. godine. Stopa obnove predstavlja udeo vozila koja su prvi put registrovana u odnosu na ukupan broj registrovanih vozila, pri čemu se polovna vozila ne računaju.

U Luksemburgu je obnovljeno 11,6 odsto voznog parka, u Holandiji 9,6 odsto, a u Austriji 9,5 odsto. Suprotno tome, u Bugarskoj je obnovljeno samo 0,7 odsto voznog parka, u Poljskoj 2,4 odsto, a u Mađarskoj 2,5 odsto.

Napor da se poboljša kvalitet vazduha, posebno u urbanim sredinama, imao je pozitivan uticaj na udeo autobusa sa nultom emisijom među svim novim registracijama. Na nivou EU, 2024. godine, njihov udeo bio je veći nego kod novih putničkih automobila (17,8 odsto prema 13,5 odsto), što odgovara ukupno 6.746 novo registrovanih autobusa i autobusa-turista sa nultom emisijom.

(EUpravo zato/Eurostat)