Vikend je obeležio veliki sajber napad koji je prizemljio stotine letova širom Evrope, a posledice se i dalje osećaju na mnogim aerodromima.
U petak su neki od najvećih evropskih aerodroma, uključujući londonski Hitrou i briselski aerodrom, doživeli velike poremećaje u radu nakon što je navodni "ransomware" napad pogodio kompaniju Collins Aerospace, koja stoji iza softvera za automatsku prijavu i ukrcavanje putnika.
Zbog napada je došlo do zastoja pri čekiranju, a osoblje je moralo da se snalazi - koristeći ručno pisane bording karte i rezervne računare.
Koji aerodromi i dalje beleže kašnjenja i otkazivanja letova?
Aerodrom Brisel
Briselski aerodrom je među najteže pogođenima, a od petka je otkazano na stotine letova.
U sredu je primećeno više kašnjenja tokom dana, a i dalje ima otkazivanja, uključujući letove kompanija Brussels Airlines ka Krakovu i Beču, kao i let British Airways-a za London.
Putnicima se savetuje da pre dolaska na aerodrom obavezno provere status svog leta, dolaze isključivo ako je let potvrđen i čekiraju se onlajn.
"Ako imate potvrđen let, dođite na aerodrom na vreme, najmanje dva sata ranije za letove unutar Šengen zone, odnosno tri sata za međunarodne letove", navodi se na sajtu aerodroma.
Aerodrom Berlin (BER)
I berlinski aerodrom se još uvek nosi sa posledicama napada.
Kako navode, dobavljač sistema za obradu putnika i prtljaga koji se koristi i na ovom aerodromu, možda neće moći da obezbedi stabilan i bezbedan softver još nekoliko dana.
Zbog toga su procesi ukrcavanja i prijave i dalje pretežno ručni, što može dovesti do dodatnih kašnjenja i otkazivanja letova.
Putnici su pozvani da se na vreme informišu kod svoje avio-kompanije da li će se njihov let realizovati.
Trenutno su otkazani letovi KLM-a za Amsterdam, Lufthanse za Minhen i Frankfurt, kao i Austrian Airlines-a za Beč.
Aerodrom preporučuje korišćenje onlajn čekiranja kako bi se izbeglo čekanje, a u terminalima su dostupni i brojni automati za samoprijavu.
Aerodrom London Hitrou
Hitrou i dalje beleži manja odstupanja u redu letenja.
U sredu je zabeleženo nekoliko kašnjenja i dva otkazana leta: American Airlines za Njujork i Cathay Pacific za Hongkong.
"Podržavamo avio-kompanije u vanrednim merama i angažovali smo dodatno osoblje u terminalima kako bismo pomogli putnicima", navodi se na sajtu aerodroma.
"Velika većina letova funkcioniše normalno, ali savetujemo putnicima da provere status leta pre polaska na aerodrom i da dolaze najranije tri sata pre međunarodnih, odnosno dva sata pre kraćih letova."
Aerodrom Dablin
I Dablin je pogođen napadom. U sredu je zabeleženo nekoliko kašnjenja, a otkazani su letovi Aer Lingusa za London i KLM-a za Amsterdam.
Prava putnika: Povraćaj novca i odšteta
Ako je vaš let otkazan, avio-kompanija je u obavezi da vam ponudi povraćaj novca ili alternativni let.
Međutim, pravo na novčanu nadoknadu postoji samo u određenim slučajevima, ako je vašu rezervaciju otkazala avio-kompanija ili turoperator, ili ako je vaša vlada izdala zvanično upozorenje protiv putovanja u određenu destinaciju, objašnjava Mišel Kuper, direktorka sektora za putna osiguranja u kompaniji Saga.
Šta putno osiguranje može da pokrije kod kašnjenja i otkazanih letova?
Ako vam je let otkazan, putno osiguranje može pokriti dodatne troškove poput nove avionske karte ili smeštaja, u zavisnosti od uslova vaše polise.
Za kašnjenja, većina osiguranja pokriva i tzv. "delayed departure", pa se svakako isplati proveriti šta vaša polisa obuhvata, kaže Kuper.
"Ako ne uspevate da pronađete način da se vratite kući, vaš osiguravač vam može pomoći savetima i pokrivanjem određenih troškova."
Ako niste mogli da se vratite kući u planiranom terminu zbog sajber napada, mnoge polise pokrivaju razumne dodatne troškove, poput smeštaja, obroka i transporta.
"Važno je detaljno proveriti uslove vaše polise, ali generalno, ako je kašnjenje ili otkazivanje van vaše kontrole, moguće je podneti zahtev za nadoknadu", navodi ona.
Kuper savetuje da se vodi precizna evidencija svih dodatnih troškova.
"Obavezno sačuvajte sve račune za smeštaj, obroke i prevoz, kao i pisane potvrde avio-kompanija o otkazivanjima i kašnjenjima, bilo putem mejla, SMS-a ili aplikacija."
Takođe, preporučuje se da fotografišete račune i pravite snimke ekrana komunikacije sa avio-kompanijama.
(M.A./EUpravo zato/euronews.com)