Putnici koji sa Aerodroma Malta kreću na put više ne moraju da se pridržavaju starog pravila o maksimalnih 100 ml tečnosti u ručnom prtljagu. Sada mogu da ponesu do dve litre tečnosti, gelova ili aerosola, čak i u ambalaži većoj od 100 ml, bez potrebe da ih vade iz torbi ili pakuju u providne kese.
Isto važi i za elektronske uređaje - laptopove i tablete više nije neophodno vaditi prilikom prolaska kroz bezbednosnu kontrolu.
Ova promena je omogućena uvođenjem najnovije generacije bezbednosnih skenera koji koriste EDS C3/CT tehnologiju, sličnu onoj koja se koristi u medicinskim CT uređajima. Ovi skeneri omogućavaju trodimenzionalni prikaz sadržaja prtljaga, pa kontrola postaje i brža i sigurnija, bez otvaranja torbi.
Nova tehnologija menja pravila putovanja
EDS C3 sistem je nedavno dobio zeleno svetlo od Evropske komisije i Evropske konferencije civilnog vazduhoplovstva, što znači da se uvođenje ovih skenera planira i na ostalim aerodromima širom EU. Ipak, svaka zemlja će tempo uvođenja prilagoditi sopstvenim tehničkim mogućnostima.
Pored Malte, nova pravila se već primenjuju i na nekim aerodromima u Italiji - u Rimu (Fiumicino) i Milanu (Malpensa i Linate), a u toku su instalacije u Nemačkoj, Holandiji, Irskoj, Litvaniji i Švedskoj.
U većini evropskih aerodroma, uključujući i većinu u regionu, i dalje važe stara pravila.
Zbog toga se putnicima savetuje da pre putovanja provere koji propisi važe na aerodromima polaska i povratka.
Šta ovo znači za putnike?
Uvođenje EDS C3 skenera donosi značajne prednosti:
- Više nema potrebe za vađenjem tečnosti i elektronike iz ručnog prtljaga
- Dozvoljeno je nositi do dve litre tečnosti, čak i u bočicama većim od 100 ml
- Prolazak kroz bezbednosnu kontrolu je znatno brži
- Povećan je nivo bezbednosti zahvaljujući naprednijoj analizi sadržaja torbi
A šta se dešava u Beogradu?
Beogradski aerodrom je još 2022. godine uveo 3D CT skenere i centralizovani bezbednosni punkt, što je omogućilo da se ručni prtljag ne mora otvarati prilikom kontrole.
Međutim, i dalje nije potvrđeno da ovi uređaji ispunjavaju najviši EDS C3 standard, pa formalno ograničenje od 100 ml još uvek važi.
U ostatku regiona većina aerodroma i dalje koristi stariju tehnologiju, ali se očekuje da će u narednim godinama sve više njih preći na nove sisteme, u skladu sa regulativom EU.
(M.A./EUpravo zato/b92.net)