Supersonični i nevidljivi: Šta odlikuje avione "rafal" i ko ih sve ima u Evropi?

Avioni "rafal" poseduju stelt tehnologiju i jedva su vidljivi na radarima, a Srbija bi trebalo da dobije 12 ovakvih letelica sa pratećom opremom i rezervnim delovima.

Daniel MIHAILESCU / AFP / Profimedia Francuski borbeni avioni rafali su dobili na popularnosti

Prilikom posete francuskog predsednika Emanuela Makrona Srbiji potpisano je nekoliko memoranduma, a jedan se odnosi na kupovinu 12 francuskih borbenih aviona "rafal".

"Dokumenti potpisani danas su istorijski važni. Znam da mnogi pominju da Srbija održava odnose sa Rusijom i Kinom, ali ja poštujem suverenitet Srbije", napomenuo je Makron.

Prema sporazumu sa kompanijom "Dassault Aviation", Srbija će primiti borbene lovce sa pratećim logističkim paketom i rezervnim delovima procenjenim na 2,7 milijardi evra.

"Ovo je veoma važan sporazum za nas, značajno će doprineti povećanju operativnih sposobnosti naše vojske", rekao je predsednik Vučić.

Foto: Petar Aleksić  Predsednik Srbije Aleksandar Vučić dočekao je francuskog koelgu Emanuela Makron na aerodromu u Beogradu

Još u aprilu 2022. godine se diskutovalo da bi time Srbija želela da zameni dotrajale ruske "migove".

To ne bi bila ni prva saradnja Francuske i Srbije kada je reč o sektoru odbrane jer je 2021. godine već postignuta saradnja o "Erbasovom" dostavljaju transportnih letelica C295.

Šta odlikuje "rafale"?

U pitanju je višenamenski avion koji može da služi kao lovac, lovac-bombarder i izviđač za dejstvo po ciljevima koje se nalaze na kopnu, moru i u vazduhu.

Smatra se lovcem 4.5 generacije, a poseduje stelt tehnologiju, mogućnost da dostigne supersoničnu brzinu i učestvuje u borbama i van vizuelnog dometa.

Može da krstari brzinom od 1,4 maha.

Posebna prednost "rafala" je što je jedva vidljiv na radarskim sistemima, a to se postiže posebnim materijalima i RAM premazom, dok je specijalni premaz nanet na vetrobransko staklo i poklopac kabine.

U francusku mornaricu su ušli 2004, a francuske vazduhoplovne snage su počele da ih koriste 2006. godine. Bili su aktivni u Avganistanu, Libiji, Maliju, Iraku i Siriji.

Još jedna prednost francuskih lovaca je u tome što mogu da "uskoče" na tržište u onim regionima u kojima su na snazi sankcije na kupovinu američkih borbenih letelica.

Prema pisanju Biznis insajdera, francuski "rafali" su postali toliko popularni da proizvođač možda neće moći da ispuni sve zahteve.

Ko ih još ima u Evropi?

Francuski prizvođač vojne opreme i aviona, "Dassault Aviation", izvestio je da trenutno postoji potražnja za 262 "Rafalom".

Primera radi, Grčka i Hrvatska su kupile po 12 letelica.

Francuska je od kompanije ukupno naručila 234 aviona, uključujući i posebnu narudžbinu iz 2021. godine kada je planirano da bude zamenjeno 12 lovaca koji su poslati u Grčku.

Od ostalih zemalja koje žele da imaju "rafale" izdvajaju se i Egipat, Indija, Indonezija i UAE.

(N.P./EUpravo Zato/France 24)