Evropska auto-industrija traži hitne mere: Tri sektora pod pritiskom zbog sporog prelaska na električna vozila

Evropski proizvođači vozila upozoravaju da su suočeni sa ozbiljnim izazovima i traže odlučnu akciju u tri ključna sektora - putničkim automobilima, lakim komercijalnim i teškim teretnim vozilima.
Auto-industrija u Nemačkoj Foto: Sina Schuldt / AFP / Profimedia

Evropska asocijacija proizvođača automobila (ACEA) prenela je Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova glavne zaključke trećeg strateškog dijaloga sa Evropskom komisijom, koji je nedavno održan u Briselu.

Tema razgovora bila je sve dublja strukturna kriza koja pogađa automobilsku industriju u Evropi. ACEA je naglasila da su potrebne brze i odlučne mere u tri odvojena segmenta: putnički automobili, laka komercijalna vozila i teška teretna vozila.

Predsednik ACEA i direktor Mercedes-Benza, Ola Kallenius, istakao je da evropski proizvođači imaju ključnu ulogu u uspešnom prelasku na mobilnost bez emisije štetnih gasova, ali da je za to potrebna snažna podrška institucija.

Najpreča potreba, prema mišljenju učesnika dijaloga, jeste prilagođavanje politike vezane za emisiju CO₂ stvarnim uslovima tržišta.

Takođe, ukazano je na hitnost u jačanju potražnje za električnim vozilima, obezbeđivanju dostupne energije i proširenju mreže stanica za punjenje.

Posebno je naglašena ozbiljna situacija u sektoru lakih komercijalnih vozila, gde električni modeli trenutno čine tek 8,5% tržišta, dok kod kamiona i autobusa taj udeo ne prelazi 3,5%. U tom kontekstu, industrija smatra neprihvatljivim da se sačekaju revizije standarda CO₂ za teška vozila tek 2027. godine - potrebna je hitna regulativa.

Direktor Traton grupe i kompanije Scania, Kristijan Levin, upozorio je da iako su vozila za zelenu tranziciju tehnički spremna, potrebna infrastruktura i sistemski uslovi i dalje znatno zaostaju, naročito kada je reč o punionicama visokog kapaciteta, stabilnosti mreže i državnim subvencijama.

Potpisan je i Memorandum o razumevanju između Evropske komisije i ključnih partnera, u cilju boljeg povezivanja inovacionih inicijativa.

ACEA je izrazila podršku ideji stvaranja Zajedničkog preduzeća za istraživanje i inovacije u automobilskoj industriji, uz uslov da same kompanije budu aktivno uključene u njegovo formiranje i upravljanje.

Zaključna poruka dijaloga bila je jasna, Evropa mora paralelno da ostvari tri cilja: smanjenje emisije ugljen-dioksida, očuvanje konkurentnosti i otpornost lanca snabdevanja.

Samo usklađen napredak na tim poljima može garantovati da evropska automobilska industrija zadrži svoju globalnu lidersku poziciju u eri tranzicije ka čistijoj mobilnosti.

(M.A./EUpravo zato/bitnis.rs)