Penzionerima ponovo besplatan boravak u banjama 2026: Evo ko ima pravo i kako do deset dana rehabilitacije

Penzioneri u Srbiji i naredne godine mogu da računaju na deset dana besplatne rehabilitacije u banjama širom zemlje, uz pokrivene troškove puta i mogućnost pratnje u posebnim slučajevima.
Danas je Svetski dan starijih osoba, pa se na današnji dan posebna pažnja posvećuje iznalaženju rešenja za probleme sa kojima se susreću starije osobe. Foto: MONDO/Uroš Arsić

Upravni odbor Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje usvojio je novi pravilnik koji detaljno uređuje šta se smatra "društvenim standardom" penzionera u Srbiji i kako se ova prava finansiraju.

Prema pravilniku, pravo na sredstva društvenog standarda pripada isključivo penzionerima sa prebivalištem u Srbiji. Privremeni korisnici određenih naknada, posebno oni koji primaju privremenu invalidsku naknadu, ne smatraju se korisnicima u smislu ovog pravilnika dok im se naknada zvanično ne pretvori u invalidsku penziju.

Šta spada u društveni standard?

Društveni standard obuhvata širok spektar aktivnosti:

rehabilitaciju penzionera u banjama i specijalizovanim medicinskim ustanovama,
- organizovanje regionalnih i nacionalnih manifestacija, poput tradicionalnog Sabora penzionera,
- solidarnu pomoć u vidu paketa hrane i higijene.

Najveći deo budžeta, čak 74 odsto, ide upravo na rehabilitaciju penzionera, dok preostalih 26 odsto pokriva sve ostale aktivnosti.

Ko ima pravo na besplatnu rehabilitaciju?

Ovo pravo pripada penzionerima čija primanja ne prelaze prosečnu penziju u Srbiji i koji nemaju dodatna primanja.

Takođe, korisnik ne sme biti ranije uključen u ovaj program, računajući od prvog javnog poziva objavljenog 2020. godine.

Penzioneri koji ispunjavaju uslove mogu da računaju na deset dana besplatne rehabilitacije u toku jedne godine, a Fond pokriva i troškove puta u visini autobuske ili vozne karte drugog razreda.

U izuzetnim slučajevima obezbeđuje se i boravak i put za pratioca.

Gde penzioneri mogu na rehabilitaciju?

Lista ustanova obuhvata većinu najpoznatijih banja i rehabilitacionih centara u Srbiji, od Niške, Vrnjačke i Sokobanje, preko Mladenovca, do Ribarske, Prolomske i Lukovske Banje.

Moguće je upućivanje i u druge zdravstvene ustanove u sistemu RFZO, kao i u specijalizovane centre za prevenciju invalidnosti.

Korisnik bira tri ustanove, dve sa teritorije svoje filijale i jednu sa proširene liste. Konačna odluka zavisi od slobodnih kapaciteta i medicinskih kontraindikacija.

Danas se obeležava Svetski dan starijih osoba Foto: MONDO/Uroš Arsić

Kako izgleda procedura prijavljivanja?

Postupak počinje javnim oglasom koji Fond objavljuje u dnevnoj štampi. Prijave se primaju 12 radnih dana.

Pre raspisivanja konkursa Fond od svih ustanova prikuplja podatke o kapacitetima, cenama, terapijama i obimu medicinskih usluga.

Prijave se podnose udruženjima penzionera ili odborima korisnika penzija, ili bilo kojoj organizacionoj jedinici Fonda. Posebna procedura važi za korisnike iz Srbije koji su rodom sa Kosova i Metohije.

Uz prijavu se predaje:

- penzijski ček,
- dokaz o penziji iz inostranstva (ako je ima),
- eventualna medicinska dokumentacija,
- četiri obavezne izjave (o primanjima, korišćenju rehabilitacije, izboru ustanova i ovlašćenju Fondu da zaključi ugovor).

Kako se dodeljuju mesta - sistem bodovanja

Rang-liste formiraju komisije koje imenuje direktor filijale ili Fonda.

Bodovi se dodeljuju po sledećim kriterijumima:

- visina penzije (najmanje penzije nose do 40 bodova),
- radni staž (1 bod po godini),
- dužina korišćenja penzije (1 bod po godini),
- posebne kategorije, poput korisnika tuđe nege (10 bodova) ili dece nesposobne za rad (5 bodova).

Ako dva korisnika imaju isti broj bodova, prednost ima stariji. Članovi iste porodice koji dele penziju mogu dobiti samo jedan termin, ponovo sa prednošću starijeg člana.

Nakon obrade svih prijava, objavljuju se preliminarne rang-liste. Rok za žalbe je pet radnih dana, nakon čega se objavljuju konačne liste.

Upućivanje na rehabilitaciju

Na osnovu konačnih lista formira se komisija koja upućuje korisnike u ustanove. Ako u željenoj ustanovi nema mesta ili postoje medicinske prepreke, penzioner se preusmerava u drugu ustanovu.

Ako korisnik ne može da iskoristi termin, mora blagovremeno da obavesti Fond i ustanovu, kako bi mesto bilo dodato sledećem sa liste.

Nakon završetka tretmana, ustanova izdaje otpusnu listu, a Fondu dostavlja fakture za boravak i putne troškove. Nakon provere dokumentacije, Fond isplaćuje uslugu i refundira put.

(M.A./EUpravo zato/biznis.rs)