WMG fondacija, u okviru koje se nalazi portal EUpravo zato, održala je prvu radionicu o uticaju klimatskih promena namenjenu deci od drugog do sedmog razreda. Radionicu u okviru projekta "Osnažimo mlade: Edukacija osnovaca na temu klimatskim promena" WMG fondacija organizuje u saradnji sa Osnovnom školom Borislav Pekić u Beogradu.
Zainteresovani osnovci su pratili zanimljivo i interaktivno predavanje dr Jelene Milanković Jovanov, profesorke geografije i asistenta na Departmanu za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Prirodno-matematičkom fakultetu, a mnogi od njih pokazali su otvorenost i želju da daju svoj doprinos.
Milanković Jovanov istakla je da ovo, i naredna predavanja, treba da nose jednu i najvažniju poruku - a to je briga o našoj okolini.
"Poenta ovog predavanja je da učenici prepoznaju klimatske promene i sve pojmove vezane za klimatske promene i globalno zagrevanje, da prepoznaju pozitivne i negativne strane i da iz ove učionice izađu bogatiji za opširnije znanje o tematici. Učenici se u samu temu mogu uključiti na različite načine. Pre svega, potrebno ih je edukovati kako bi oni znali da prepoznaju koje su loše i dobre strane, a nakon toga oni mogu da to znanje primene u svakodnevnim situacijama - kroz aktivnosti u školi ili u organizacijama u kojima će pošumljavati, na primer. Tako će uticati na svoje roditelje, prijatelje i okolinu da vode računa o životnoj sredini".
Interesovanje za prvu radionicu je bilo veliko, a kako nam kroz šalu kaže nastavnica biologije Aneta Tomić u toj školi, da bi odlučili ko će doći na predavanje zbog velikog interesovanja morali su da izvlače papiriće sa imenima iz šešira.
"Interesovanje u našoj školi je ogromno. Ovih dana kada smo vršili anketu, odnosno kada smo pitali đake ko će ići a ko ne, oni su pokazali veliko interesovanje. Tako da je meni bilo teško da od ogromnog broja dece odaberem ograničeni broj, pa smo zato morali da čak izvlačimo imena iz šešira. Kada je u pitanju zastupljenost teme klimatskih promena u nastavnom programu, moram da priznam da je ono zaista malo. Od petog do osmog razreda postoji oblast koje se time bavi, ali nekako se slabo to radi, uprkos velikom interesovanju među decom", kaže nam Tomić.
Razlog za ovoliko interesovanje je, ističe, znatiželja.
"Interesuje ih sve ono što ih odvuče od stereotipa i od standardnog rada u učionici. Takođe, zanima ih interakcija, vole da učestvuju u raznim aktivnostima", kaže naša sagovornica.
O tome koliko im je ova tema bila interesantna svedoči činjenica da su deci ručice sve vreme bile podignute, da su pokazali želju da učestvuju i daju svoj doprinos kroz aktivnosti koje je dr Milanković Jovanov pripremila za njih - poput one gde im je pokazivano kako hemijskim procesom nastaje ugljen dioksid. Iako je među njima bilo dece od drugog razreda, bilo je jasno, sudeći po interaktivnim delovima radionice, da pitanje klimatskih promena razumeju.
"Promenilo se vreme i zagađenje je postalo veće. Zime su sada postale mnogo toplije, a leta su baš vruća - u poslednje vreme je celo leto bilo jako toplo. Jesen sad izgleda pretoplo, kao i proleće. Samo su jutra malo hladna. Ja se trudim da ne bacam smeće, ali vidim da je ovde na Bežaniji puno đubreta na ulici. Moje odeljenje na čelu sa razrednim starešinom organizovali smo se da skupljamo smeće. Ali, kad smo sakupili, primetili smo da je posle opet bilo đubreta", priča za Eupravo zato Petra, učenica sedmog razreda OŠ Borislav Pekić.
Njena drugarica Sofija smatra da ako nastavimo ovako da zagađujemo životnu sredinu, svet će biti mnogo lošije mesto za život.
"Postaće mnogo toplije i nećemo više moći da živimo naš normalan život. Ja pokušavam da što manje zagađujem prirodu i da ne bacamo smeće, moji drugari i ja. Trudim se da u školu idem pešice, a ne automobilom, jer oni baš zagađuju. Ako nastavimo ovako, ozonski sloj će imati veliku rupu i biće još toplije nego što je sad", ističe Sofija.
Serija od pet radionica
WMG fondacija, čiji je jedan od najvećih projekata portal EUpravo zato, kao jedan od glavnih razloga za organizaciju ovih radionica navela je zabrinjavajući jaz između hitnosti klimatskih promena i njihove zastupljenosti u nacionalnom nastavnom planu i programu osnovnih škola, što je pokazalo nedavno istraživanje koje su sproveli istraživači sa Univerziteta u Novom Sadu u Srbiji. Samo dve posvećene lekcije tokom celog osmogodišnjeg programa bavile su se klimatskim promenama. Udžbenici su pružili ograničenu razradu, fokusirajući se na prirodne cikluse, a ne na promene izazvane ljudima.
Ovi nalazi naglašavaju krucijalnu potrebu za sveobuhvatnom revizijom obrazovanja o klimatskim promenama u srpskim osnovnim školama. Rezultati takođe pokazuju da:
- Otprilike 54,50 odsto učenika veruje da će klimatske promene uticati na njihov budući život.
- 73,90 odsto učesnika je izrazilo želju da sazna o posledicama klimatskih promena
- Škole su identifikovane kao ključni izvor informacija o klimatskim promenama za učenike u Srbiji, (35,10 odsto), zatim televizija (30,10 odsto) i internet (14,90 odsto).
- Postoji primetan rodni jaz u percepciji uticaja klimatskih promena, pri čemu studenti izražavaju veću zabrinutost i različite stavove o ozbiljnosti posledica u poređenju sa studentima, naglašavajući važnost razmatranja rodnih perspektiva u inicijativama za podizanje svesti o klimatskim promenama.
Ukratko, ova studija naglašava potrebu za sveobuhvatnim, multidisciplinarnim obrazovanjem o klimi kako bi se pozabavilo različitim nivoima svesti, podstaklo informisane i proaktivne odgovore i uključilo mlade glasove u diskusije o klimatskim promenama.
Zato je WMG fondacija pokrenula seriju radionica koje će voditi dr Jelena Milanković Jovanov. Napravljene posebno za razrede od 2 do 8, ove sesije se bave različitim temama klimatskih promena, izazivajući radoznalost i rasplamsavanje strasti za razumevanjem životne sredine.
Sadnja u dvorištu škole
Nakon ovih edukativnih predavanja, učenici će imati priliku da pretoče znanje u delo kroz dve praktične aktivnosti. Prvi će biti veliki događaj sadnje drveća u školi, gde će đaci aktivno učestvovati u upravljanju životnom sredinom uz učenje o značaju zdravih ekosistema kroz stručno predavanje.
Druga aktivnost će uključivati stvaranje posebnog pčelinjeg kutka na školskom prostoru. Ova živa laboratorija će pružiti jedinstven prostor studentima da iz prve ruke svedoče o vitalnoj ulozi pčela u životnoj sredini. Prateće stručno predavanje će se baviti potencijalnim pretnjama koje klimatske promene predstavljaju za ove esencijalne oprašivače.
(EUpravo zato)