Regulativa u našoj državi još uvek ne prepoznaje odgovornost bilo koga u lancu, ni proizvođača, ni distributera, pa ni krajnjih korisnika za mnoge proizvode široke potrošnje nakon njihovog životnog ciklusa. Svedoci smo da na tržištu ima kampanja koje pozivaju na prikupljanje i reciklažu, pogotovo vezano za ambalažni otpad koji i jeste regulisan zakonom, ali su sve ove kampanje uglavnom na bazi dobre volje i društvene odgovornosti samih kompanija koje ih na tržište plasiraju.
Jedna od industrija čiji proizvod dosta utiče na životnu sredinu u smislu nepravilnog bacanja otpada nakon korišćenja jeste duvanska industrija. U svetu ali i kod nas se pojavljuju kampanje za smanjenje ove vrste otpada, ali predstoji veliki posao da se podigne svest samih potrošača da pravilno odlažu otpad i ne zagađuju okruženje.
Na nedavno održanom panelu o cirkularnoj ekonomiji u okviru konferencije "Budućnost poslovanja: Primena ESG kriterijuma" menadžerka održivog razvoja i angažovanja zainteresovanih strana za Jugoistočnu Evropu u kompaniji PMI, Jelena Preradović Stevanović, rekla je da ukoliko žele da budu dugoročno uspešne, kompanije moraju da grade svoju budućnost na održivim nogama, a održivost se više ne ogleda samo u ekonomskom uspehu već podjednako kroz društvenu i ekološku odgovornost, integritet i transparentnost.
"Upravo zbog toga naša kompanija zasniva svoju strategiju na principima održivog razvoja i ta strategija adresira dve vrste uticaja, operativnog uticaja, odnosno načina na koji proizvodimo i komercijalizujemo naše proizvode, a drugi se tiče uticaja samog proizvoda na društvo i okruženje. Naš prioritet je da adresiramo uticaj pušenja na zdravlje nudeći alternative koje su naučno potvrđene kao mnogo bolji izbor u odnosu na nastavak pušenja. S druge strane, veoma je važno raditi na smanjenju ekološkog otiska proizvoda koje plasirate na tržište", istakla je Preradović Stevanović.
Govoreći o cigaretama, odnosno opušcima od cigareta, menadžerka održivog razvoja u kompaniji PMI, napominje da iako ima mnogo odgovornih pušača koji pravilno odlažu opuške cigareta, svesni su da postoje i oni koji ih neodgovorno bacaju i time zagađuju životnu sredinu.
"Kako bismo dali doprinos rešavanju problema sa opušcima, naša kompanija s jedne strane ulaže u istraživanja i razvoj filtera napravljenih od alternativnih materijala koji bi bili brže i lakše razgradivi, ali još važnije kontinuirano radimo na promeni ponašanja odnosno dizanju svesti potrošača da odgovorno odlažu otpad kako opušci ne bi zagađivali sredinu već bili adekvatno tretirani kao i sav ostali komunalni otpad", kaže Preradović Stevanović.
S druge strane, kako kaže, tu su novi proizvodi, koji i predstavljaju budućnost ne samo kompanije već i cele duvanske industrije. Oni su potpuno drugačiji i imaju mnogo veći potencijal za cirkularnost, bilo da je reč o patronama nesagorevajućeg duvana ili uređajima koji se koriste za njihovo konzumiranje.
"Tu dolazimo do principa cirkularnosti odnosno cirkularne ekonomije, eko dizajna, implementacije efikasnih rešenja za upravljanje otpadom nakon korišćenja proizvoda i promovisanje odgovornog odlaganja proizvoda na kraju njihovog životnog veka – sve ovo čini ključne stubove naše strategije za upravljanje otpadom nakon korišćenja proizvoda. Ova strategija se fokusira na četiri glavne oblasti: ambalažu, cigarete, elektronske uređaje i patrone nesagorevajućeg duvana", kaže Jelena Preradović Stevanović.
Ona dodaje da sam dizajn ovih proizvoda i njihova struktura omogućava visok procenat reciklaže otpada koji nastaje nakon korišćenja ovih proizvoda, kao i da kompanija kontinuirano radi na tome da dodatno unapredi eko dizajn svojih proizvoda. Cilj koji su sebi postavili je da od kraja 2025. godine svi bezdimni uređaji koje kompanija plasira na tržište budu sertifikovani adekvatnim eko dizajn sertifikatima.
Prepoznajući da je prvi korak u smanjenju količina otpada koji se generiše, kada su uređaji u pitanju, i mogućnost produženja životnog veka proizvoda, kroz održavanje, popravku i slično, i u tom smislu se kompanija Filip Moris trudi da maksimalno produži životni vek proizvoda i obavezuje da na tržište vraća reparirane uređaje kroz posebne programe, na onim tržištima gde je to moguće zbog lokalne regulative.
"Zato smo širom sveta, uključujući i Srbiju, u saradnji sa našim partnerima, pokrenuli Cirkularni program koji podrazumeva sakupljanje, reparaciju i reciklažu naših proizvoda, i to patrona nesagorevajućeg duvana, IQOS uređaja i elektronskih cigareta od potrošača. Reciklažu uređaja radimo još od 2018. godine, dok smo reciklažu patrona započeli prošle godine u oktobru, za sada kao pilot projekat u direktnoj maloprodaji u četiri najveća grada u Srbiji, Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu. Ono što nas najviše raduje je fantastičan odziv potrošača na ovu inicijativu. Iz meseca u mesec nam se povećava broj potrošača koji se odaziva na akciju, a ima puno onih koji to sada već redovno rade", kaže Preradović Stevanović.
Kako navodi, mnogi su oduševljeni što zahvaljujući ovom programu imaju mogućnost da daju aktivan doprinos zaštiti životne sredine pa ima čak i situacija da oni koji nisu korisnici, a čuli su za program, dolaze u zone da uzmu kesice i podele ih svojim kolegama i prijateljima koji jesu korisnici kako bi ih podstakli da recikliraju.
"Upravo u tome leži ključ nekih suštinskih i dugoročnih promena. Promena navika i odgovorno odlaganje do sada bili najveći izazovi, ali da se polako menja i svest potrošača da u njihovim rukama leži ključ za odgovorni tretman proizvoda nakon isteka njihovog životnog veka. Mesečno oko jedne tone duvanskih patrona sakupimo, do sada smo operateru predali više od osam tona iskorišćenih patrona. Do sada su prikupljene patrone išle u proces kompostiranja, a u proteklih mesec dana testiramo tretman anaerobnom digestijom što bi trebalo da da još bolje rezultate po pitanju procenta iskorišćenosti otpada s obzirom na to da se na ovaj način dobija energija iz obnovljivih izvora", ističe Jelena Preradović Stevanović.