Od 1. juna 2025. godine, Elektrodistribucija Srbije (EDS) menja praksu očitavanja brojila za struju i uvodi novi sistem - brojila će se očitavati jednom u tri meseca, a najmanje jednom godišnje, u skladu sa Zakonom o energetici i evropskim standardima.
Iako zakon predviđa minimalno jedno očitavanje godišnje, EDS je odlučio da skrati ovaj rok i očitavanja vrši češće.
Korisnicima je omogućeno da sami prate svoju potrošnju i dostavljaju očitane podatke od 1. do 6. u mesecu, putem mejla, mobilne aplikacije, sajta EDS-a, telefona ili lično na šalterima lokalnih elektrodistribucija.
Radnici EDS-a očitaće brojila na terenu svakih tri meseca, dok će mesečne informacije o potrošnji automatski slati snabdevačima.
U periodima između očitavanja, ako korisnik ne prijavi stanje brojila, potrošnja će se procenjivati na osnovu istorijskih podataka i algoritama. Korisnici sa pametnim brojilima imaće daljinsko očitavanje jednom mesečno.
Ako krajnji kupac ne dostavi očitanje brojila, obračun može biti paušalan ili procenjen, ali samo u tom slučaju, prema Zakonu o energetici.
Pametna brojila omogućavaju preciznije i redovno praćenje potrošnje, čime korisnici dobijaju tačne informacije bar jednom mesečno.
Stručnjaci iz sektora energetike ističu da će ovaj sistem doneti uštede u troškovima obračuna i biti usklađen sa evropskom praksom. Takođe, ovaj model olakšava očitavanje brojila u ruralnim sredinama gde su brojila teže dostupna.
"To neće uticati na povećanje krajnjeg iznosa koji ćemo plaćati za električnu energiju"
Urednica portala Energija Balkana Jelica Putniković u razgovoru za Biznis.rs ističe da se najnovijom izmenom očitavanja brojila ide ka smanjenju troškova za obračunavanje i u korak sa evropskom praksom.
"Distribucija je ostavila prostora svakom potrošaču da na razne načine - preko aplikacije, mejlom, čak i telefonom, sam očita brojilo i prijavi stanje. Važno je da to neće uticati na povećanje krajnjeg iznosa koji ćemo plaćati za električnu energiju, jer se i zelena i crvena i plava tarifa obračunavaju u odnosu na potrošnju", navodi Putniković.
Kako je kazala, tromesečni presek biće podeljen na tri meseca. To će, primera radi, u ovom slučaju biti tri letnja meseca - jun, jul, avgust, dok će sledeće očitavanje početi kada i jesenja potrošnja.
Izazovi
S druge strane, pojedini predstavnici udruženja za zaštitu potrošača upozoravaju da novi sistem može stvoriti probleme, naročito za korisnike koji nisu često kod kuće.
Oni mogu dobiti račun zasnovan na procenjenoj potrošnji, koja može biti veća od stvarne, što se koriguje tek nakon terenskog očitavanja.
Zakonski je propisano da obračunski period ne može biti duži od jednog meseca i da je usluga očitavanja brojila besplatna, što je po mišljenju nekih stručnjaka u ovom trenutku osporeno novim modelom.
"Primera radi, građani koji mesec ili dva nisu kod kuće. Stanje brojila je realno nula, pošto potrošnje nema. Oni će, s obzirom na to da potrošač nije sam očitao stanje, a objektivno to nije mogao da učini, da obračunaju prosek koji je svakako veći od realne potrošnje. To će se srediti tek u trećem mesecu, kada nadležni očitaju brojila, pa se postavlja pitanje zašto bi neko naplaćivao nešto što nije potrošeno", naveo je za biznis.rs Dejan Gavrilović, predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Efektiva.
On je dodao da ovakav sistem očitavanja i naplate električne energije "nije u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, koji je Lex specialis, što znači da su njegove odredbe imperativnog karaktera i imaju prvenstvo primene u odnosu na neki drugi zakon".
Prema tom zakonu, trgovac je dužan da račune za pružene usluge od opšteg ekonomskog interesa dostavlja bez kašnjenja i u rokovima koji omogućavaju da potrošač prati ostvarenu potrošnju i zaduženje za obračunski period od najviše mesec dana.
Trgovac je dužan i da u računu navede elemente koji potrošaču omogućavaju da proverava i prati iznos svog zaduženja i ostvaruje uvid u tekuću potrošnju radi provere ukupne potrošnje prema pruženom kvalitetu usluge.
U članu zakona koji se odnosi na specifikaciju troškova, navodi se i da je usluga čitanja mernih uređaja u cilju izdavanja računa besplatna i da kao takva treba da bude označena na računu, uz navođenje da je besplatna.
Gavrilović smatra da će nova promena očitavanja brojila doneti i brojne probleme za potrošače koji nemaju mogućnost daljinskog očitavanja.
(M.A./EUpravo zato/biznis.rs)