Elektronsko bolovanje, čija primena počinje od januara 2026.godine trebalo bi da donese manje papirologije i više efikasnosti.
Zaposleni više neće morati da nose dokumentaciju poslodavcima, a firme će u realnom vremenu imati uvid u broj i trajanje bolovanja, ali ne i u zdravstvene dijagnoze radnika.
Sistem je testiran u pilot fazi i pokazao se uspešnim, a uskoro kreće njegova puna primena.
Kako funkcioniše e-bolovanje?
Novi sistem e-bolovanja biće obavezan za sve poslodavce (osim samostalnih delatnosti) i zasniva se na dva ključna segmenta:
- Unutrašnji sistem zdravstvenih ustanova - gde lekari otvaraju, vode i zatvaraju bolovanja kroz elektronsku platformu;
- Portal za poslodavce - gde će firme dobijati potvrde o privremenoj sprečenosti za rad i elektronske doznake.
- Pacijenti više neće morati da dolaze po papire i nose ih firmi - lekar unosi sve podatke u sistem, uključujući i datum kontrole, koji poslodavac vidi kao okvirni rok trajanja bolovanja.
Manje administracije, više fokusa na pacijenta
Prema rečima Nikole Radomana, savetnika za digitalizaciju u Ministarstvu zdravlja, sistem će rasteretiti i lekare i administraciju:
"Pacijent više ne mora da ide po papirne doznake, a lekar može da se više posveti pacijentu jer je administracija znatno smanjena", rekao je Radoman za RTS.
Ako pacijent ne dođe na zakazanu kontrolu, sistem automatski zatvara bolovanje. U slučaju bolovanja dužih od 30 dana, dokumentacija se elektronski prosleđuje RFZO komisiji bez dodatne intervencije lekara.
Šta donosi poslodavcima?
Poslodavci će imati uvid u listu svojih zaposlenih na bolovanju, uz precizan uvid u trajanje odsustva. Međutim, neće imati pristup dijagnozama, osim u retkim slučajevima kada to ugovor o radu podrazumeva (npr. za isplatu 100% zarade).
Za korišćenje sistema, poslodavci moraju biti registrovani na eUpravi. Pristup mogu delegirati HR timovima ili eksternim agencijama.
Takođe, kroz ovaj sistem dobijaju i obračun isplata koje pokriva RFZO, čime se dodatno ubrzava administrativna procedura.
Mogućnost prigovora i za poslodavce i za zaposlene
Jedna od važnijih novina jeste da i poslodavci i zaposleni mogu podneti prigovor na odluku lekara ili komisije.
"Zaposleni to može učiniti kroz eZdravlje, a poslodavac putem portala eUprave", naglašava Radoman.
Ova opcija pruža dodatni nivo kontrole i pravičnosti u odlučivanju o bolovanjima.
Zaštita podataka - bez uvida u dijagnozu
Građani ne treba da brinu o svojoj privatnosti, svi podaci su, kako tvrde iz Ministarstva zdravlja, potpuno zaštićeni.
Poslodavci ne mogu videti dijagnozu osim u situacijama kada je to ugovorom predviđeno i kada zaposleni pristane da dostavi medicinsku dokumentaciju.
Pilot projekat pokazao odlične rezultate
U pilot fazi, sprovedenoj u četiri zdravstvene ustanove, otvoreno je čak 22.000 bolovanja. Lekari su izrazili zadovoljstvo, jer imaju manje papirologije, a pacijenti više ne moraju da dolaze po potvrde.
Digitalizacija u službi zdravlja i efikasnosti
Uvođenje sistema e-bolovanja predstavlja važan korak ka modernizaciji i digitalizaciji srpskog zdravstvenog i administrativnog sistema.
Građanima donosi manje šetnji i više sigurnosti, lekarima više vremena za pacijente, a poslodavcima bolji uvid bez narušavanja privatnosti. Ako se novi sistem pokaže uspešnim i u široj primeni, mogao bi postati jedan od primera dobre prakse digitalne reforme u javnom sektoru.
(M.A./EUpravo zato/rts.rs)