Jedan od najvećih japanskih proizvođača automobila, Nisan, zvanično je najavio drastične mere restrukturiranja koje podrazumevaju zatvaranje ili prodaju sedam fabrika širom sveta, smanjenje godišnje proizvodnje za milion vozila, kao i otpuštanje čak 20.000 zaposlenih do kraja fiskalne 2027. godine.
Novi direktor kompanije, Ivan Espinoza, saopštio je da je cilj ove strategije smanjenje operativnih troškova, povećanje efikasnosti i povratak konkurentnosti na globalnom tržištu, naročito u trenutku kada se kompanija suočava s ozbiljnim padom prodaje i višemilijardnim gubicima.
Koje fabrike se zatvaraju i gde?
Planirano je zatvaranje ili prodaja sledećih pogona:
Dve fabrike u Japanu (prefektura Kanagava, blizu Tokija)
Dve fabrike u Meksiku, uključujući i čuvenu "CIVAC" fabriku u državi Morelos - prvu Nissanovu fabriku van Japana, otvorenu još 1966.
Fabrika u Argentini (Kordoba), koja je proizvodila oko 100.000 pikapova godišnje u saradnji s kompanijom Renault
Fabrika u Indiji (u blizini grada Čenaj), prodata partneru Renault za 400 miliona dolara
Fabrika u Južnoj Africi (Roslin, kod Pretorije), sa godišnjim kapacitetom od 10.000 vozila
Prodajom fabrike u Indiji, Nisan se praktično povlači s tog tržišta, prepuštajući dalju prodaju svojih modela francuskom partneru Renaultu.
Meksiko - najveći gubitnik među stranim tržištima
Zemlja porekla novog generalnog direktora, Meksiko, posebno je pogođena ovim planom.
Do kraja fiskalne 2025. biće zatvorene dve od tri postojeće fabrike, uključujući i jednu od najvažnijih - "COMPAS", zajednički projekat sa Mercedes-Benzom.
Samo tokom fiskalne 2024, Nissan je u Meksiku proizveo 670.000 vozila, što dodatno podvlači značaj ove odluke.
Zašto se Nissan povlači iz zemalja u razvoju?
Novi pravac kompanije je jasan - fokusirati se na razvijena i bogata tržišta poput SAD, Japana, Kine i EU.
U tom kontekstu, tržišta u razvoju (Indija, Latinska Amerika, Afrika) više nisu prioritet.
Fabrika u Argentini, iako uspešna, biće ugašena uprkos rastu prodaje od 6% prošle godine, dok je fabrika u Južnoj Africi zatvorena zbog niske isplativosti.
Ambiciozni ciljevi - manja proizvodnja, veća efikasnost
Nova uprava ima cilj da smanji ukupnu proizvodnju sa 3,5 na 2,5 miliona vozila godišnje.
Samo u Japanu, proizvodnja će biti smanjena za 390.000 jedinica, na ukupno oko 800.000.
Broj fabrika u svetu će se smanjiti sa 17 na 10, a 20.000 radnika biće otpušteno u naredne dve godine.
Odluka o restrukturiranju dolazi nakon ozbiljnog finansijskog pada.
U fiskalnoj 2024, Nisan je zabeležio gubitak od čak 4,7 milijardi dolara, a prodaja je pala za oko 40% u odnosu na period pre pandemije.
(M.A./EUpravo zato/rts.rs)