Auto gigant u šoku: Masovna otpuštanja i zatvaranje fabrika širom sveta, novi direktor povlači radikalne poteze

Japanski automobilski gigant "Nissan" ulazi u najdublju krizu u svojoj istoriji - planira da zatvori sedam fabrika na tri kontinenta, otpusti 20.000 radnika i smanji proizvodnju za čak milion vozila godišnje.
Nisanova električna vozila ispred predstavništva kompanije Foto: Shutterstock/ Jonathan Weiss

Jedan od najvećih japanskih proizvođača automobila, Nisan, zvanično je najavio drastične mere restrukturiranja koje podrazumevaju zatvaranje ili prodaju sedam fabrika širom sveta, smanjenje godišnje proizvodnje za milion vozila, kao i otpuštanje čak 20.000 zaposlenih do kraja fiskalne 2027. godine.

Novi direktor kompanije, Ivan Espinoza, saopštio je da je cilj ove strategije smanjenje operativnih troškova, povećanje efikasnosti i povratak konkurentnosti na globalnom tržištu, naročito u trenutku kada se kompanija suočava s ozbiljnim padom prodaje i višemilijardnim gubicima.

Koje fabrike se zatvaraju i gde?

Planirano je zatvaranje ili prodaja sledećih pogona:

Dve fabrike u Japanu (prefektura Kanagava, blizu Tokija)

Dve fabrike u Meksiku, uključujući i čuvenu "CIVAC" fabriku u državi Morelos - prvu Nissanovu fabriku van Japana, otvorenu još 1966.

Fabrika u Argentini (Kordoba), koja je proizvodila oko 100.000 pikapova godišnje u saradnji s kompanijom Renault

Fabrika u Indiji (u blizini grada Čenaj), prodata partneru Renault za 400 miliona dolara

Fabrika u Južnoj Africi (Roslin, kod Pretorije), sa godišnjim kapacitetom od 10.000 vozila

Prodajom fabrike u Indiji, Nisan se praktično povlači s tog tržišta, prepuštajući dalju prodaju svojih modela francuskom partneru Renaultu.

Meksiko - najveći gubitnik među stranim tržištima

Zemlja porekla novog generalnog direktora, Meksiko, posebno je pogođena ovim planom.

Do kraja fiskalne 2025. biće zatvorene dve od tri postojeće fabrike, uključujući i jednu od najvažnijih - "COMPAS", zajednički projekat sa Mercedes-Benzom.

Samo tokom fiskalne 2024, Nissan je u Meksiku proizveo 670.000 vozila, što dodatno podvlači značaj ove odluke.

Zašto se Nissan povlači iz zemalja u razvoju?

Novi pravac kompanije je jasan - fokusirati se na razvijena i bogata tržišta poput SAD, Japana, Kine i EU.

U tom kontekstu, tržišta u razvoju (Indija, Latinska Amerika, Afrika) više nisu prioritet.

Fabrika u Argentini, iako uspešna, biće ugašena uprkos rastu prodaje od 6% prošle godine, dok je fabrika u Južnoj Africi zatvorena zbog niske isplativosti.

Ambiciozni ciljevi - manja proizvodnja, veća efikasnost

Nova uprava ima cilj da smanji ukupnu proizvodnju sa 3,5 na 2,5 miliona vozila godišnje.

Samo u Japanu, proizvodnja će biti smanjena za 390.000 jedinica, na ukupno oko 800.000.

Broj fabrika u svetu će se smanjiti sa 17 na 10, a 20.000 radnika biće otpušteno u naredne dve godine.

Odluka o restrukturiranju dolazi nakon ozbiljnog finansijskog pada.

U fiskalnoj 2024, Nisan je zabeležio gubitak od čak 4,7 milijardi dolara, a prodaja je pala za oko 40% u odnosu na period pre pandemije.

(M.A./EUpravo zato/rts.rs)