Na platformi za praćenje cena u trgovinskim lancima, koja će za dve nedelje biti dostupna javnosti, građani će moći da prate kretanje cena u trgovinama, koliko proizvoda je u kom lancu trenutno na akciji i da vide u kojoj trgovini je cena proizvoda najpovoljnija, rečeno je na sastanku predstavnika Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine sa Kancelarijom za IT i eUpravuu u okviru završnih aktivnosti na uspostavljanju platforme za praćenje cena u trgovinskim lancima.
Na platformi će biti javno dostupni cenovnici koje trgovci nedeljno dostavljaju Ministarstvu, u skladu sa obavezama propisanim Uredbom.
Kako je već ranije najavila ministarka unutrašnje i spoljne trgovine Jagoda Lazarević, građani će na platformi moći da biraju trgovinski lanac, kategoriju proizvoda, proizvod, brend i cenu kao i da porede cene u trgovinskim lancima. Platforma će, navodi se u saopštenju, biti korisna jer će davati kompletan uvid u kretanje cena za vreme trajanja uredbe i koliko su neki proizvodi pojeftinili ili poskupeli.
Na sastanku je, ističe se, dogovoreno i da Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine i Kancelarija za IT odmah krenu sa pripremama još značajnih projekata koji će potrošačima biti od velike koristi.
Požurilo se zbog Uredbe o maržama
Lazarević je ranije istakla kako ova platforma nije vezana samo za uredbu o posebnim maržama jer je bila planirana i pre nje, a pre svega u kontekstu novog Zakona o zaštiti potrošača.
Dodala je da se ipak zbog uredbe požurilo sa kompletiranjem platforme.
"I sama sam provela sate gledajući tu bazu, gledala kako su se kretale cene, poredila i analizirala. Mnogi važni proizvodi su pojeftinili, i po 20 do 25 odsto, ima i proizvoda koji nisu, onih kojima je marža i ranije bila ispod 20 odsto, kao i onih, poput kafe, koji su berzanska roba. Građani će moći sami da na platformi uporede cene, izaberu trgovce, i kao potrošači izaberu", rekla je Lazarević.
Kao primer je navela da se kod nekih mlečnih proizvoda cena nije menjala od stupanja uredbe na snagu, dok postoje izmene cena kod nekih malih dobavljača.
"Na nama kao potrošačima je da odaberemo šta ćemo da kupimo za svoj novac. A kada imate sve pregledno, kao što će biti na platformi, možete lepo da se pripremite pre odlaska u kupovinu", istakla je Lazarević.
Povodom najava pojedinih trgovinskih lanaca da će zatvarati objekte po Srbiji zbog Uredbe o ograničenju marži, Lazarevićeva je rekla da se država stalno suočava sa raznim vrstama pritisaka a da je ovo jedan vrlo socijalno osetljiv vid pritiska.
"Ali mi vrlo dobro znamo da postoje objekti koji jednostavno nisu rentabilni mnogo duže i mnogo pre donošenja uredbe. Takođe, pratimo i protok zaposlenih u trgovinskim lancima, pa znamo da je broj zaposlenih u trgovinskim lancima počeo da opada još od 2021. godine, a da je broj objekata rastao", navela je Lazarević.
Šta je Uredba o ograničenju marži u trgovini na veliko i malo?
Podsetimo, Uredba o ograničenju marži u trgovini na veliko i malo koju je usvojila Vlada Srbije počela je da se primenjuje 1. septembra i odnosi se na 23 vrste robe, a najviša stopa marže u trgovini na malo, obračunata na prodajnu cenu bez poreza na dodatu vrednost, ne može biti veća od 20 odsto.
Uredba se primenjuje na mleko, mlečne i mešovite proizvode, jaja, bezalkoholna pića, kafu, čaj, sveže voće i povrće, prerade voća i povrća, hleb i peciva, mahunarke, smrznute proizvode, sveže i prerađeno meso, svežu i prerađenu ribu, slane i slatke konditore i cerealije, šećer i med, brašno, testenine, ulja i masti, sirće, pirinač, so i začine, kućnu hemiju, papirnu i kuhinjsku galanteriju, ličnu higijenu i kozmetika, hranu za bebe i pelene.
Uredbom je precizirano da fakturna cena dobavljača ne može biti veća od fakturne cene koja je važila 1. avgusta 2025. godine, a da stopu marže od najviše 20 odsto obračunatu na prodajnu cenu bez poreza na dodatu vrednost, moraju da primenjuju trgovci na malo koji obavljaju nespecijalizovanu trgovinu na malo i koji su u 2024. godini ostvarili ukupan poslovni prihod veći od 4,5 milijardi dinara, osim trgovaca u trgovini na prodajnom mestu u prenosivim prodajnim objektima u skladu sa zakonom kojim se uređuje trgovina.
Ukoliko je do dana stupanja na snagu ove uredbe, stopa marže na određene proizvode prilikom poslednjeg obračuna redovnih cena bila niža od 20 odsto, primenjivaće se ta niža stopa.
Kada je reč o trgovini na veliko, najviša stopa marže u trgovini na veliko, obračunata na prodajnu cenu bez poreza na dodatu vrednost koja je važila 1. avgusta ove godine, umanjena za rabate i popuste, ne može biti veća od 20 odsto.
Najviša stopa marže kod distributera, obračunata na prodajnu cenu bez poreza na dodatu vrednost koja je važila 1. avgusta 2025. umanjena za rabate, naknade i popuste, ne može biti veća od 20 odsto.
Propisanu stopu marže moraju da primenjuju trgovci na veliko koji su u 2024. godini ostvarili ukupan poslovni prihod veći od 4,5 milijardi dinara.
(EUpravo zato)