Čuvena Mira Trailović (1924–1989) je bila jedinstvena pojava u srpskoj i jugoslovenskoj kulturi i teatru. Jedan od osnivača i dugogodišnja upravnica Ateljea 212, osnivačica i umetnička direktorka BITEF-a i Bitef teatra, rediteljka, spikerka i urednica Dramskog programa Radio Beograda.
Velika dama beogradskog pozorišta, pozorišna lavica, večita upravnica, 101 osmejak, pozorišna heroina – samo su neki od epiteta koji su pratili ovu izuzetnu ličnost.
Rođena je u Kraljevu, u porodici srpskih intelektualaca. U Beogradu je završila gimnaziju, Srednju muzičku i glumačku školu, Muzičku akademiju, Visoku filmsku školu i režiju na Fakultetu dramskih umetnosti, gde će predavati radio-režiju.
Prva je spikerka Radio Beograda i urednica radio-drame. Režirala je oko 70 radio-drama. Godine 1956. sa kolegama osniva Atelje 212, kao teatar modernog koncepta, koji je pomerao granice slobode izražavanja.
Sa Jovanom Ćirilovim 1967. pokreće BITEF, koji postaje jedan od najznačajnijih pozorišnih festivala i ugošćuje Semjuela Beketa, Pitera Bruka, Žan Pola Sartra i mnoge druge.
Režirala je preko 30 komada od kojih su najpoznatiji: Iza zatvorenih vrata (Sartr), Stolice (Jonesko), Čudo u Šarganu (Simović), Don Žuan u paklu (Šo), Ko se boji Virdžinije Vulf (Olbi), Koktel (Eliot).
Dobitnica je francuske Legije časti i Oktobarske nagrade Beograda (1976) kao i priznanja Udruženja američkih pozorišnih umetnika.
„Pozorište smatram mestom u kojem se na najuzbudljiviji način može proživeti – život. “
Jednom davno je rekla: „Kako je teško celog života biti jači nego što si u stvari. “
(EUpravo zato)